Главная              Рефераты - Разное

Учебное пособие: Методические указания Красноярск сфу 2011

Министерство образования и науки Российской Федерации

Сибирский федеральный университет

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

для студентов заочников вузов с направлениями подготовки по информатике и информационным технологиям

Методические указания

Красноярск

СФУ

2011

ВВЕДЕНИЕ

Методические указания предназначены для студентов - заочников 1 курса направлений подготовки 090900.62 – «Информационная безопасность», 230100.62 – «Информатика и вычислительная техника», 231000.62 – «Программная инженерия», 261700.62 – «Технология полиграфического и упаковочного производства».

Представленные в методических указаниях тексты относятся как к тематике бытового общения, так и профессионального общения в области информатики и информационных технологий.

Представленные учебные задания направлены на развитие навыков чтения, повторения грамматического материала школьного курса английского языка и помощь в подготовке устных высказываний.

Методические указания могут использоваться как на практических аудиторных занятиях, так и для самостоятельной работы студентов.

Раздел 1. about myself

1. Задания на чтение

а) Прочитать и перевести текст «A letter from an English Friend» и выполнить задания с 1по 6.

2. Грамматические правила

b) Изучить грамматические правила.

3. Грамматические упражнения

с) Выполнить задания 1-10.

4. Вопросы для подготовки устного сообщения

d) Подготовить устное сообщение по теме My best friend (15-20 предложений).

e) Выполнить контрольную работу № 1.

1. Задания на чтение

1. Вы бы хотели стать подружиться с Дженни Блейк? У вас есть схожие интересы и планы? Прочитайте текст .

A letter from an English Friend

Good day,

How are you? I am writing to you hoping that we can become friends.

My name is Jenny Blake. I am 20 years old. I am from Great Britain.

I am looking for pen pals with similar interests and from any country. I live in a small village near Birmingham in England. There are 9 of us in my family: my parents, my grandma, my two brothers, my sister-in-law, my nephew, my sister and me.

My parents Jim and Kate are 49 and 48 years old. They have a small business. They sell milk and meat products to some shops and supermarkets in our area. There are also 5 people who work for money at our farm.

My granny Emma was a nurse at the local hospital but now she is retired. She is 75. She takes care of the family and cooks meals.

My elder brother Thomas is 30. His wife is 28 years old. Her name is Betty. They have a little son Ronald. My parents and Granny adore him. My brother is a driver and Betty is a housewife.

My brother Andy is 27 years old and he doesn’t live at the farm with us. He is a designer and works for a big company in London. He comes home every year for Christmas.

My sister Mary is younger than me, she is 16. She goes to our local school. She is fun and very clever. She is good at biology and chemistry. Her dream is to become a pharmacist.

As for me I help my parents with their work at the farm. But I am also a first year student at the University of Birmingham. My major is Computer Engineering. I participate in an online distance learning program. That means I take classes online and communicate with my professors and other students through the Internet. My teachers and fellow students live in different places. But twice a year I come to Birmingham and take my exams.

I hope after graduating from the university I’ll work as a Software Designer.

In my free time I go in for sports. I enjoy swimming and tennis. My sister and I also like riding our bikes. I don’t read a lot. I prefer going to the cinema. I often listen to the music from my iPod. It is mostly rock but sometimes classical music.

Now I’m very interested in various cultures and would like to meet people from other countries.

What is your name? Where are you from? How many people are there in your family? How old are they? What do they do? What are they like? What do they look like? What do you like doing in your free time? What are your plans for the future?

Hope to hear from you soon,

Jenny.

2. Заполните таблицу информацией из текста.

Name

Family status

Age

Job

Jenny

Jim

Kate

Emma

Thomas

Betty

Andy

Mary

3. В каких родственных отношениях находятся эти люди? Закончите предложения существительными в притяжательном падеже. Следуйте примеру .

Example: John is… (Mary). – John is Mary’s friend .

1. Ronald is … (Andy)

2. Betty is … (Tomas)

3. Mary is … (Jenny)

4. Jim and Kate are … (Mary)

5. Betty is … (Andy)

6. Andy is … (Jim and Kate)

7. Emma is … (Jenny)

8. Ronald is … (Andy, Jenny and Mary)

9. Kate is … (Tomas)

10. Tomas and Betty are … (Ronald).

4. Закончите предложения глаголами в Present Simple в соответствии с информацией в тексте.

Example: Andy … in London. - Andy lives in London.

live in (x2)

be interested in

take care of

help with

go in for

communicate with

ride bikes

be good at

listen to

participate in

go to

1. Jenny’s Granny … the family and cooks meals.

2. Jenny’s sister … biology and chemistry.

3. Jenny … her professors and other students through the Internet.

4. Jenny … the music from her iPod.

5. Jenny … various cultures and people from other countries.

6. Jenny … an online distance learning program.

7. Jenny and her sister often … .

8. Mary … some local school.

9. Jenny … work at the farm.

10. Jenny and her family … a small village near Birmingham in England.

5. Исправьте предложения в соответствии с информацией в тексте. Используйте глаголы в Present Simple .

Example: Andy lives in a small village near Birmingham. - Andy doesn’t live a small village near Birmingham.

Jenny and her sister don’t like riding their bikes. - Jenny and her sister like riding their bikes.

1. Jenny and her family live in London. - …

2. Andy doesn’t come home for Christmas. - …

3. Jim and Kate work for money at some farm. - …

4. Emma works as a nurse at the local hospital. - …

5. Mary doesn’t dream to become a pharmacist. - …

6. Jenny’s parents cook meals. - …

7. Jenny doesn’t participate in an online distance learning program. - …

8. Jenny reads a lot of books. - …

9. Jenny doesn’t study at the University of Birmingham. - …

10. Jenny goes to the University every day. - …

6. Задайте вопросы таким образом, чтобы данные слова были ответами в соответствии с информацией в тексте. .

Example: Betty - What is Thomas’s wife’s name?

1. at the University of Birmingham

2. in London

3. 5 people

4. housewife

5. 75

6. funny and very clever

7. a pharmacist

8. through the Internet

9. twice a year

10. in her free time

2. Грамматические правила

TO BE

В Present Simple глагол to be имеет отдельные формы как для 1-го и 3-го лица единственного числа, так и для множественного числа:

Спряжение глагола to be (быть)

в Present Simple Tense

I am

He is

She is

It is

We are

You are

They are

I am not

He is not

She is not

It is not

We are not

You are not

They are not

Am I?

Is he?

Is she?

Is it?

Are we?

Are you?

Are they?

Yes, I am.

Yes, he is.

Yes, she is.

Yes, it is.

Yes, we are.

Yes, you are.

Yes, they are.

No, I am not.

No, he is not.

No, she is not.

No, it is not.

No, we are not.

No, you are not.

No, they are not.

Спряжение глагола to be (быть)

в Past Simple Tense

I was

He was

She was

It was

We were

You were

They were

I was not

He was not

She was not

It was not

We were not

You were not

They were not

Was I?

Was he?

Was she?

Was it?

Were we?

Were you?

Were they?

Yes, I was.

Yes, he was.

Yes, she was.

Yes, it was.

Yes, we were.

Yes, you were.

Yes, they were.

No, I was not.

No, he was not.

No, she was not.

No, it was not.

No, we were not.

No, you were not.

No, they were not.

Спряжение глагола to be (быть)

в Future Simple Tense

I will be

He will be

She will be

It will be

We will be

You will be

They will be

I will not be

He will not be

She will not be

It will not be

We will not be

You will not be

They will not be

Will I be?

Will he be?

Will she be?

Will it be?

Will we be?

Will you be?

Will they be?

Yes, I will be.

Yes, he will be.

Yes, she will be.

Yes, it will be.

Yes, we will be.

Yes, you will be.

Yes, they will be.

No, I will not be.

No, he will not be.

No, she will not be.

No, it will not be.

No, we will not be.

No, you will not be.

No, they will not be.

TO HAVE = TO HAVE GOT

to have

настоящее время

Present Simple

прошедшее время

Past Simple

будущее время

Future Simple

I have
You have
Hе (she, it) has

We have
You have
They have

had

will have

Значение глагола - "иметь, владеть, обладать".

Вопросительная и отрицательная формы образуются с помощью вспомогательного глагола do / does .

Do you have a lot of free time?

I don’t have a lot of free time.

Часто в разговорной речи вместо have, has употребляется сочетание have got, has got (краткие формы 've got и 's got ) с тем же значением, особенно когда речь идёт о временном владении или только что приобретённом предмете или предметах:

We've got a nice flat.

Have you got any pets?

Отрицание выражается формой глагола have с отрицательной частицей not или с отрицательным местоимением no.

I haven't got a pen.

I have got no pen here.

has not = hasn't

have not = haven't

Глагол to have употребляется в сочетании с большим количеством существительных, утрачивая свое основное значение:

· to have dinner/breakfast - обедать , завтракать ;

· to have tea/coffee - пить чай , кофе ;

· to have a bath/a wash - принять ванну помыться ;

· to have a shave/a shower/a rest - побриться , принять душ , отдохнуть ;

· to have a sleep/a dream - поспать , помечтать ;

· to have a holiday/a good time - отдохнуть , хорошо провести время .

· to have a quarrel - поссориться

· to have a walk - погулять

· to have a smoke - покурить

· to have a talk - поговорить

В этих случаях вопросительная и отрицательная формы глагола to have образуются при помощи вспомогательного глагола to do :

· Where do you have dinner? - Где ты обедаешь ?

PERSONAL PRONOUNS

Личные местоимения всегда являются местоимениями-существительными. Они имеют формы двух падежей: именительного падежа (the Nominative Case) и объектного падежа (the Objective Case).

Лицо

Именительный падеж

Объектный падеж

Единственное число

1-е

2-е

3-е

I

he

she

it

я

он

она

он, она, оно

me

him

her

it

меня, мне

его, ему

ее, ей

его, ее, ему, ей

Множественное число

1-е

2-е

3-е

we

you

they

мы

вы

они

us

you

them

нас, нам

вас, вам

их, им

POSSESSIVE PRONOUNS

Личным местоимениям соответствуют притяжательные местоимения, выражающие принадлежность и отвечающие на вопрос whose? (чей?)

Притяжательные местоимения имеют две формы: одну, служащую местоимением-прилагательным (зависимая форма), и другую, служащую местоимением-существительным (независимая или абсолютная форма).

местоимения

число

личные

притяжательные (зависимая форма)

притяжательные (абсолютная форма)

Ед.ч.

I - я
he - он
she - она
it - оно

my
his
her
its

mine - мой

his - его

hers - ее

its - его/ее

Мн.ч.

we - мы
you – ты,, вы
they - они

our
your
their

ours - наш

yours - ваш

theirs - их

Притяжательное местоимение в зависимой форме всегда стоит перед существительным, к которому оно относится. Являясь определителем существительного, оно исключает употребление артикля перед этим существительным:

Не gave me his address. – Он дал мне свой адрес.

После притяжательных местоимений в абсолютной форме существительные никогда не ставятся, поскольку сами притяжательные местоимения употребляются вместо существительных.

This is not my pencil, mine is blue. – Это не мой карандаш , мой синий .

I have broken m у pencil. Please give me yours. – Я сломал свой карандаш . Пожалуйста, дайте мне ваш.

This book is mine . – Эта книга моя.

В английском языке нет особой формы притяжательного местоимения, соответствующей русскому местоимению свой, и оно переводится одним из притяжательных местоимений my, mine, his, her, hers, your, yours и т. д. в зависимости от лица подлежащего:

Я сломал свое перо . – I have broken my pen.

Она потеряла свой карандаш . – She has lost her pencil.

Они дали нам свои книги. – They gave us their books.

GENERAL QUESTIONS

Общие вопросы задаются собеседнику с целью получить подтверждение или отрицание высказанной в вопросе мысли и, таким образом, требуют ответа да или нет. Общие вопросы произносятся с повышающейся интонацией, т. е. с повышением голоса в конце предложения:

В общих вопросах вспомогательный или модальный глагол, входящий в состав сказуемого, ставится в начале предложения перед подлежащим. Порядок остальных членов предложения остается такой же, как и в повествовательном предложении.

Do you speak English well ? – Вы хорошо говорите по-английски?

Сап you translate this article without a dictionary ? – Можете ли вы перевести эту статью без словаря?

Когда в состав сказуемого входят два или три вспомогательных глагола, то только первый из них ставится перед подлежащим:

Has he been working since morning?

Will the work have been done by 5 o'clock?

Ответы на общие вопросы обычно даются в краткой форме. Обычной формой ответов являются ответы, состоящие из yes или nо, подлежащего, выраженного соответствующим местоимением, и вспомогательного или модального глагола. В отрицательном ответе частица not обычно сливается с вспомогательным или модальным глаголом:

Do you speak French? – Yes, I do. No, I don't.

Has she returned from Odessa? – Yes, she has. No, she hasn't.

Can you swim? – Yes, I can. No, I can't.

Отрицательная форма общих вопросов

Отрицательная форма общих вопросов образуется при помощи частицы not, которая ставится после подлежащего перед смысловым глаголом. В разговорной речи частица not сливается с вспомогательным или модальным глаголом. Общие вопросы в отрицательной форме выражают удивление и соответствуют в русском языке вопросам, начинающимся с разве? или неужели?:

Do you not know him? ( Don ' t you know him ?) – Разве (неужели) вы его не знаете?

Have you not seen him? ( Haven ' t you seen him ?) – Разве (неужели) вы его не видели?

Ответы на общие вопросы в отрицательной форме строятся так же, как и ответы на общие вопросы в утвердительной форме. Следует, однако, в таких ответах обращать внимание на разницу в употреблении nо и yes в английском языке и нет и да в русском языке. В английском языке в утвердительном ответе всегда стоит yes, а в отрицательном— nо. В русском языке нет может стоять как в утвердительном, так и в отрицательном ответе:

Didn't you speak to him yesterday? Yes, I did. No, I didn't. – Разве вы не говорили с ним вчера? Нет, говорил. Нет, не говорил.

Won ' t he come here tonight ? Yes , he will . No , he won ' t . – Разве он не придет сюда сегодня вечером? Нет, придет. Нет, не придет.

SPECIAL QUESTIONS

Специальные вопросы начинаются с вопросительного слова (или группы слов), заменяющего тот член предложения, к которому относится вопрос. Они начинаются словами who? кто? what? что? какой? which? который? when? когда? where? где? куда? why? почему? how? как? how much? сколько? how long? как долго? сколько времена? и др.

Порядок слов в специальных вопросах такой же, как и в общих вопросах (т. е. вспомогательный или модальный глагол стоит перед подлежащим), но в отличие от них перед вспомогательным или модальным глаголом стоит вопросительное слово (или группа слов).

When did the teacher read an interesting story to the students?

What did the teacher read to the students yesterday?

Когда вопрос относится к определению, то вопросительные слова what, which какой, который, whose чей, how much, how many сколько стоят непосредственно перед существительными, которые они определяют, в отличие от русского языка, в котором соответствующие вопросительные слова могут быть отделены от определяемых существительных другими словами:

What story are you reading?

How many books did you buy?

Ответы на специальные вопросы

Ответы на специальные вопросы, даются полные с повторением всех членов предложения, логически необходимых для данного ответа.

When did the teacher read an interesting story to the students? – He read it to them yesterday.

Вопросы, относящиеся к подлежащему или его определению

Вопросы, которые относятся к подлежащему, начинаются с вопросительных местоимений who? кто? what? что?, играющих в вопросе роль подлежащего, за которыми следует сказуемое (как вспомогательный или модальный глагол, так и смысловой глагол). В отличие от других вопросов, в таких вопросах, следовательно, употребляется порядок слов повествовательного предложения. Глагол после who, what в роли подлежащего употребляется, как и глагол после кто и что в русском языке, в форме 3-го лица единственного числа:

Who is standing at the window? – My sister is.

What book is lying on the table? – A French book is.

Who can do it? – I can.

Отрицательная форма специальных вопросов

В специальных вопросах отрицательная частица not ставится после подлежащего. В разговорной речи частица not сливается с вспомогательным или модальным глаголом:

Why did you not come yesterday? = Why didn't you come yesterday?

What does he not understand? = What doesn ' t he understand ?

Когда вопрос относится к подлежащему или его определению, то not ставится после вспомогательного или модального глагола:

Who hasn't seen this film yet? Кто еще не видел этого фильма?

Who doesn' know this rule? Кто не знает этого правила?

POSSESIVE CASE

Существительное в притяжательном падеже выражает принадлежность, является определением к другому существительному и ставится перед ним.

· Форма притяжательного падежа образуется путем прибавления 's (апострофа и s) к существительному единственного числа в общем падеже. Это окончание произносится по тем же правилам, что и окончание множественного числа имен существительных, т.е. в зависимости от предыдущего звука.

· Форма притяжательного падежа имен существительных, оканчивающихся в общем падеже на согласные -s, -ss, -x, образуется при помощи только апострофа ('). При этом конечные согласные произносятся как [iz]:

Dickens' ['dikinziz] works - произведения Диккенса

· Форма притяжательного падежа существительных множественного числа, имеющих окончание множественного числа -s, образуется путем прибавления к окончанию только апострофа ('):

his brothers' teacher - учитель его братьев

· Форма притяжательного падежа существительных, не имеющих окончания множественного числа, образуется, как и в единственном числе, путем прибавления 's:

her children's room - комната ее детей

· Для образования формы притяжательного падежа сложных существительных 's прибавляется к основе последнего слова:

editor - in - chief ' s room - кабинет главного редактора

PRESENT SIMPLE

Обозначает постоянное повторяющееся, обычное действие, какой-либо факт или общеизвестную истину.

Утвердительная форма

Отрицательная форма

Вопросительная форма

I

go

I

do not go = don’t go

Do I go?

He
She
it

goes

He
She
it

does not go = doesn’t go

Does he (she, it) go?

we
you
they

go

we
you
they

do not go = don’t go

Do we (you, they) go?

Утвердительные предложения в Present Simple следуют общему правилу порядка слов в утвердительном английском предложении – Подлежащее, Сказуемое, Дополнение, Обстоятельство.

I go to the University every day.

It takes me 10 minutes to get to the University.

Слова-подсказки:

always (всегда)

often (часто)

every day , week , month (каждый день, неделю, месяц)

seldom ( редко )

usually ( обычно )

sometimes ( иногда )

never (никогда)

3. Грамматические упражнения

1. Заполните пропуски правильной формой глагола TO BE .

Example: I am a first-year student.

1. I … quite sociable and easy to deal with.

2. You … born on June 22.

3. He … my friend.

4. We … good swimmers.

5. My brother … three years younger than me.

6. … she tall? Yes, she … .

7. … he your brother? No, he … .

8. … they happy to study here? Yes, they … .

9. … you a second-year student? No, I … .

10. When I graduate from the University I … an engineer.

2. Заполните пропуски правильной формой глагола TO HAVE .

Example: She has beautiful eyes.

1. We … too much homework.

2. He … a good sense of humour.

3. She … short hair and a beautiful smile.

4. They are twins. They … fair hair and blue eyes.

5. My sister … long straight hair.

6. My grandparents … a big house in the countryside.

7. My husband … a great character.

8. His grandpa … a moustache.

9. My friends … a good idea of going out of town.

10. John … a dog and a cat.

3. Замените личными местоимениями слова, выделенные жирным шрифтом.

Example: This book is not suitable for young children.- It is not suitable for young children

1. Mary likes her friends. - …

2. My sister and I don’t like to walk our dogs. - …

3. The boy overslept this morning and didn’t have time to have breakfast. - …

4. Dad and Mom went to see their friends. - …

5. Your brother and you spend too much time playing football. - …

6. You and I are good friends, aren’t ...? - …

7. Mrs. Smith went home because her husband was tired. - …

8. This cat is very dirty. - …

9. Yesterday my sister and I made a present to our mother. - …

10. The salesmen gave him two boxes. - …

4. Заполните пропуски соответствующим личным местоимением.

Example: We do history with Mr. Evans. He’s our favourite teacher.

1. Maria is fifteen and … brother is seventeen.

2. Open … books on page 24, please.

3. We’ve got two computers in … classroom.

4. They’re late and … teacher is angry.

5. That’s funny picture of a dog. Where’s … head?

6. She washed ... hands and face.

7. Peter likes to eat. ... breakfast is always big.

8. That butterfly looks like a flower. Aren’t ... wings wonderful?

9. Lend them your dictionary. They have left … at home.

10. I’ll read you my composition and want you to read me … .

5. Заполните пропуски соответствующим местоимением в объектном падеже.

Example: Parents advised him (he) to go to the library.

1. It’s easy for ____ (I) to learn versus.

2. It took ____ (we) two hours to get there.

3. We’re looking for ____ (you).

4. I invited ____ (they) to my birthday party.

5. Were ____ (you) informed of the accident?

6. Don’t talk about ____ (he) in such words!

7. They were glad to see ____ (we) at the station.

8. He’s always playing jokes on ____ (I).

9. Did you help ____ (she)?

10. He spent with ____ (they) a lot of time.

6. Заполните пропуски правильной формой глагола в Present Simple .

Example: My elder brother works (to work) as a teacher.

1. My grandparents are not retired, they … (to work) at a farm.

2. My cousin … (to participate) in this competition twice a year.

3. Every evening my sister and I … (to ride) our bikes.

4. My brother … (to like) playing chess, he always … (to win). His nephews are very talented. They … (to play) the piano absolutely fantastic.

5. My Granny … (to have) grey hair and blue eyes.

6. They … (to communicate) with each other through the Internet.

7. We often … (to come) home for holidays.

8. My brother Tony … (to spend) a lot of time surfing the Internet. My husband … (to hate) chocolate.

7. Заполните пропуски правильной формой глагола в Present Simple .

Example: She doesn’t like sport. She never goes (to go) in for sports.

1. My grandma … (to take) care of our family.

2. He seldom … (to watch) TV, he … (to prefer) listening to music.

3. My sister … (to study) at Siberian Federal University.

4. Her nephews usually … (to listen) to rock music.

5. His brother .. (to go) to primary school. She … (to wash) dishes every day.

6. My cousin … (to teach) at school.

7. They seldom … (to do) the flat.

8. My parents … (to give) me pocket money every week.

8. Постройте отрицательные предложения в PRESENT SIMPLE .

Example: We live in Montreal, Canada. - We don’t live in Montreal, Canada.

1. My brother travels a lot. - …

2. My friends and I often go on a picnic. - …

3. I spend hours listening to classical music. - …

4. We live in a big house about twenty minutes from the city centre. - …

5. My little sister has long curly hair. - …

6. They eat chocolate every day. - …

7. You come home for Christmas every year. - …

8. His sister goes to a restaurant every Sunday. - …

9. Her friend studies every night. - …

10. Their mother drinks coffee very often. - …

9. Задайте специальные вопросы. Слова, выделенные жирным шрифтом должны быть ответами.

Example: My younger brother is a student . - What does your younger brother do?

1. He studies at Siberian Federal University . - …

2. These students want to take part in the competition. - …

3. They study a lot of subjects at the University. - …

4. She has English on Monday and Friday . - …

5. In our free time we like playing chess . - …

6. It usually takes them 2 hours to do their homework. - …

7. My brother is a sportsman . He is tall and well-built. - …

8. My brother is a sportsman. He is tall and well-built . - …

9. I get a scholarship because I passed all my exams successfully . - …

10. He visits his friends every week . - …

10. Каждое предложение содержит ошибку. Исправьте ошибки. Объясните, в чем состояла ошибка.

Example: He don’t live in London, he lives in Oxford. - He doesn’t live in London, he lives in Oxford.

1. My niece have short red hair and green eyes. - …

2. This is Jenny grandparents. - …

3. Their house is big and our is small. - …

4. How is your nephew like? - …

5. These children don’t want to play with we. - …

6. At school I was good in Maths and Physics. - …

7. My grandpa seldom watchs TV, he prefers to read newspapers. - …

8. David is Mary’s and Jack’s son. - …

9. My brother isn’t married, he live with us. - …

10. I don’t know them parents. - …

11. Yours sister is very pretty with this nice smile. - …

12. My father haves his own business. - …

13. His parents doesn’t spend much time playing golf. - …

14. This is my sons bicycle. - …

15. Are those boys your cousins? – Yes, they are my. - …

16. How often does it take you to get home? - …

17. What is your best friend look like? - …

18. Their elder daughter studys at Siberian Federal University. - …

19. She don’t usually participate in any competitions. - …

20. They come to visit us twice in a week. - …

4. Вопросы для подготовки устного сообщения

Вы уже познакомились со своими одногруппниками? Расскажите им о себе. Ответьте на вопросы:

1. What is your first name?

2. What is your patronymic?

3. What is your family name/surname?

4. What is your date of birth?

5. Where do you live?

6. What do you do?

7. Where do you study?

8. What is your major?

9. How many people are there in your family?

10. What do they do?

11. What are you like?

12. What do you like?

13. What are you interested in?

Ваш рассказ должен состоять из 15-20 предложений.

РАЗДЕЛ 2. BASIC PARTS OF A COMPUTER.

5. Задания на чтение

1. Прочитать и перевести текст «Basic parts of a computer» и выполнить задания с 1по 4.

6. Грамматические правила

b) Изучить грамматические правила.

7. Грамматические упражнения

с) Выполнить задания 1-10.

8. Вопросы для подготовки устного сообщения

d) Подготовить устное сообщение по теме «My home computer» (15-20 предложений).

e) Выполнить контрольную работу № 2.

5. Задания на чтение

1. Прочитайте текст. Переведите следующие аббревиатуры:

1. CPU

2. ALU

3. CU

4. RAM

5. ROM

6. I/O

7. PC

8. USB

9. OS

10. Wi-Fi

2. Найдите в тексте синонимы к следующим словам:

( v .) – глагол

( n .) – существительное

( n . pl .)- существительное во множественном числе

(adj.) – прилагательное

1. actions (n.pl.) - …

2. command (n.) - …

3. connector (n.) - …

4. part (n.) - …

5. producer (n.) - …

6. delete (v.) - …

7. input (v.) - …

8. keep (v.) - …

9. take out (v.) - …

10. connected (adj.) - …

3. Найдите в тексте антонимы к следующим словам:

( v .) – глагол

( n .) – существительное

( adj .) – прилагательное

(adv.) – наречие

1. front (n.) - …

2. input (n.) - …

3. top (n.) - …

4. erase (v.) - …

5. turn on (v.) - …

6. insignificant (adj.) - …

7. internal (adj.) - …

8. similar (adj.) - …

9. single (adj.) - …

10. permanently (adv.) - …

Basic Parts of a Computer

If you use a desktop computer, you already know that there isn't any single part called the «computer». A computer is a system of many parts working together. It is an electronic machine that accepts, processes, stores and outputs the information. The physical parts, which you can see and touch, are called hardware. Software, on the other hand, refers to the instructions, or programs, that tell the hardware what to do.

There are the following types of hardware:

· System unit

The system unit is the core of a computer system. Usually it is a rectangular box placed on or underneath your desk. Inside this box there are many electronic components that process information. The most important of these components is the central processing unit (CPU) , or more commonly processor , which acts as the «brain» of your computer. It processes the data and controls the activities of all the units. On large machines, CPUs require one or more circuit boards. On personal computers the CPU is placed on a single chip called a microprocessor.

The CPU is an internal component of the computer. Modern CPUs are small and square and contain multiple metallic connectors or pins on the underside. The CPU is inserted directly into a CPU socket, pin side down, on the motherboard. Each motherboard supports only a specific type of CPU so you must check the motherboard manufacturer's specifications before attempting to replace or upgrade a CPU. Modern CPUs also have an attached heat sink and small fan that go directly on top of the CPU to help dissipate heat.

Two typical components of a CPU are the following:

- The arithmetic logic unit (ALU) , which performs arithmetic and logical operations.

- The control unit (CU) , which extracts instructions from memory and decodes and executes them, addressing on the ALU when necessary.

· Main memory

The main memory contains the instructions and data that the CPU processes. It consists of two parts ROM (read only memory) and RAM (random access memory), which temporarily stores information that the CPU uses while the computer is on. The information stored in RAM is erased when the computer is turned off.

· Peripherals

Almost every other part of your computer connects to the system unit using cables. The cables plug into specific ports , typically on the back of the system unit. These ports are different in shape and size.

External units connected with a computer are called peripheral devices . There are three types of peripherals:

1. Input devices that help us to enter data and commands, such as a keyboard and a mouse.

2. Output devices that we use to extract the results, such as a monitor, a printer and others.

3. Storage devices which are necessary to store the data. They are hard disks, DVD-drives, CD-drives and others. Disk drives are used to write data on disks and to read information from disks.

4. Составьте предложения, сопоставив устройства и их фунции.

1) CD/ DVD drive

2) a peripheral

3) a speaker

4) a modem

5) a port

6) a monitor

7) a printer

8) a keyboard

9) a mouse

10) a hard disk

a) a small device used to point to and select items on your computer screen.

b) a socket that connects a peripheral to a computer.

c) is used mainly for typing text into your computer.

d) a device that produces sound and plays the music

e) a mechanism that reads or writes optical disks

f) it transfers data from a computer onto paper.

g) any external unit connected to a computer

h) it is computer's primary means of storage, holding almost all of your programs and files.

i) a device that connects a computer to the Internet

j) it displays information in visual form, using text and graphics.

6. Грамматические правила

СТЕПЕНИ СРАВНЕНИЯ ( DEGREES OF COMPARISON )

1. В английском языке, как и в русском, имена прилагатель­ные образуют две степени сравнения: сравнительную (the Com­parative Degree) и превосходную (the Superlative Degree). Имена прилагательные в положительной степени (the Positive Degree) обозначают качество предмета без сравнения с этим каче­ством в других предметах:

The Dnieper is a long river

(long — положительная сте­пень)

Днепр — длинная река

The Volga is longer than the Dnieper

(longer — сравнитель­ная степень)

Волга длиннее Днепра

The Volga is the longest river in Europe

(longest — превосходная степень)

Волга — самая длинная река в Европе

2. Сравнительная степень односложных прилагатель­ных образуется путем прибавления к форме прилагательного в по­ложительной степени суффикса -еr, а превосходная степень — путем прибавления суффикса- est (простые формы степеней срав­нения):

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

sharp острый

sharper более острый, острее

( the) sharpest самый острый, острейший

cold холодный

colder более холодный,

холоднее

( the) coldest самый холодный, холоднейший

deep глубокий

deeper более глубокий, глубже

( the) deepest самый глубокий, глубочайший

strong сильный

stronger более сильный, сильнее

( the) strongest самый сильный сильнейший

3. По этому же способу образуются степени сравнения дву­сложных прилагательных, оканчивающихся на -у, а также и неко­торых других двусложных прилагательных:

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

busy занятый

busi er более занятый

(the) busi est самый заня­тый

easy легкий

easi er более легкий, легче

( the) easi est самый легкий, легчайший

dirty грязный

dirti er более грязный, грязнее

( the) dirti est самый грязный, грязнейший

clever умный

cleverer более умный, умнее

( the) cleverest самый умный, умнейший

polite вежливый

politer более вежли­вый, вежливее

(the) politest самый вежли­вый

severe строгий

severer более строгий, строже

( the) severest самый строгий, строжайший

simple простой

simpler более простой, проще

(the) simplest самый простой, простейший

4. При образовании степеней сравнения посредством суффик­сов r и - est соблюдаются следующие правила орфографии:

1. Если прилагательное оканчивается на немое , то при при­бавлении - er и - est немое опускается:

large большой larg-er larg-est

brave храбрый brav-er brav-est

ripe зрелый rip-er rip-est

5. Если прилагательное оканчивается на согласную, перед которой стоит одна гласная, то в сравнительной и превосходной степени конечная согласная удваивается:

big большой bigg er bigg est

hot горячий hott er hott est

thin тонкий thinn er thinn est

wet мокрый wett er wett est

6. Если прилагательное оканчивается на с предшествующей согласной, то в сравнительной и превосходной степени пере­ходит в i :

busy занятый busi er busi est

easy легкий easi er easi est

dirty грязный dirti er dirti est

dry сухой dri er dri est

Если перед стоит гласная, то остается без изменения:

gay веселый gayer gayest

7. Сравнительная степень большинства двусложных прилагательных, а также прилагательных, состоящих из трех или более слогов, образуется при помощи слова more , а превос­ходная— при помощи слова most . Эти слова ставятся перед прилагательным в форме положительной степени (сложные формы степеней сравнения):

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

active

активный

more active

более активный, активнее

(the) most active

самый активный

famous знаменитый

more famous

более знаменитый

(the) most famous

самый знаменитый

difficult

трудный

more difficult

более трудный, труднее

( the) most difficult

самый трудный, труднейший

comfortable удобный

more comfortable

более удобный, удобнее

(the) most comfortable

самый удобный

interesting интересный

more interesting

более интересный, интереснее

( the) most interesting

самый интересный, интереснейший

8. Существительное, определяемое прилагательным в превос­ходной степени, употребляется с определенным артиклем. Артикль сохраняется перед превосходной степенью и в том случае, когда существительное не упомянуто:

This is the shortest way to the station.

Это самая короткая дорога к вокзалу.

This is the most interesting story in this book.

Это самый интересный рассказ в этой книге.

The Moscow underground is the best in the world.

Московское метро лучшее в мире.

9. Некоторые двусложные прилагательные имеют как простые, так и сложные формы степеней сравнения, как, напри­мер:

clever умный — cleverer или more clever, умнее ,

cleverest или most clever самый умный ;

lucky счастливый — luckier или more lucky счастливее ,

luckiest или most lucky самый счастливый.

10. Степени сравнения некоторых прилагательных в английском языке, как и соответствующих прилагательных в русском языке, образуются от другого корня:

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная степень

good хороший

better лучший, лучше

( the) best самый лучший, (наи)лучший

bad плохой

worse худший, хуже

( the) worst самый плохой, (наи)худший

little мало

less меньше

( the) least наименьший, малейший

much, many много

more больше

( the) most наибольший

far дальний, далекий

farther более дальний, более далекий

further более дальний,

дальнейший, добавочный

(the) farthest самый дальний,

(the) furthest самый далекий

Let me ask him. I know him better than you do.

The situation was much worse than we expected.

Let me know immediately if you hear any further news.

I smoke more than I used to.

We've got less time than I thought.

Образование степеней сравнения с наречиями

Сравнительная степень у наречий на –ly образуется при помощи слова more , а превос­ходная — при помощи слова most .

Can you walk more slowly? Не мог бы ты идти медленнее ?

!!! often – more often

Исключение! Early – earlier – the earliest

Усилители степеней сравнения и конструкции

1. Для усиления сравнительной степени употребляются слова much , many , far = a lot , a great deal , a bit , a little со значением намного, гораздо, зна­чительно, чуть, немного:

The Dnieper is much longer than the Thames.

Днепр гораздо (намного) длиннее Темзы.

This book is far more interesting than that one.

Эта книга значительно (гораздо) интереснее той.

Your room is a great deal bet ter than mine.

Ваша комната гораздо лучше моей.

Не has much more free time than I.

У него гораздо больше свободного времени, чем у меня.

I have many more books than he.

У меня гораздо больше книг, чем у него.

Could you speak a bit more slowly?

Не могли бы Вы говорить чуть помедленнее?

2. Для выражения меньшей или самой малой степени качества в предмете по сравнению с другими предметами употреб­ляются соответственно слова less менее и least наименее, которые ставятся перед прилагательным в форме положительной степени:

pleasant приятный, less pleasant менее приятный, least pleasant наименее приятный;

comfortable удобный, less comfortable менее удобный, least comfortable наименее удобный.

3. После прилагательных в превосходной степени часто употребляется также придаточное предложение, которое вводится относительным местоимением that который. Место­имение that , однако, часто опускается:

This is the most interesting book (that) I have ever read.

Это самая интересная книга, которую я когда-либо читал.

It was the cheapest hotel (that) we could find

Это был самый дешевый отель, который мы смогли найти.

She is one of the nicest people (that) I know

Она одна из милейших людей, которых я знаю.

4. При сравнении двух предметов одинакового качества прилагательное в положительной степени ставится между as ... as со значением такой же... как, так же... как. В отрицательных предложениях первое as часто заменяется на so :

Не is as young as my brother.

Он такой же молодой (так же молод), как мой брат.

My dictionary is as good as yours.

Мой словарь такой же хороший, как ваш.

Не is not so (as) young as my brother.

Он не так молод, как мой брат.

My dictionary is not so (as) good as yours.

Мой словарь не такой хороший, как ваш.

I'm sorry I'm late. I got here as fast as I could.

There's plenty of food, so eat as much as you like.

Can you send me the money as soon as possible, please?

5. Структура the + comparative the better – чем…тем…..

'What time shall we leave?' 'The sooner the better.' (= it will be best if we leave as soon as possible) – Чем раньше, тем лучше.

'What size box do you want?' 'The bigger the better.' (= it will be best if the box is as big as possible) – Чем больше, тем лучше.

Мы также используем the ... the ... (with two comparatives) чтобы сказать, что одно зависит от другого.

- The warmer the weather, the better I feel.

- The earlier we leave, the sooner we will arrive.

- The more expensive the hotel, the better the service.

- The more electricity you use, the higher your bill will be.

PRESENT CONTINUOUS ACTIVE VOICE

The Present Continuous (Progressive) Tense образуется при помощи вспомогательного глагола to be в настоящем времени и смыслового глагола с окончанием –ing (Ving ):

Утвердительная форма

Отрицательная форма

Вопросительная форма

I am

We are

You are

He is

She is

It is

They are

working

I am not

We are not

You are not

He is not

She is not

It is not

They are not

working

Am I

Are we

Are you

Is he

Is she

Is it

Are they

working?

Слова-подсказки:

now – сейчас

at the momentв данный момент

at present в настоящее время, в данное время

nowadays = these days = at the present time в настоящее время, в данное время

still – все еще

Употребляется для выражения:

1. длящегося незавершенного действия, происходящего в момент речи.

What's that smell? Something is burning. - Что это за запах ? Что-то горит.

2. длительного действия, совершающегося в настоящий период

Please don't take that book. Anna's Задания на чтение it. - Пожалуйста, не бери эту книгу. Аня ее читает.

3. будущего длительного действия (вместо Future Continuous) в обстоятельственных придаточных предложениях условия и времени, которые вводятся союзами if, when, while и др.

I'll be Задания на чтение the newspaper while you are writing your exercises. - Я буду читать газету, в то время как ты будешь писать упражнения.

4. в эмоционально окрашенных высказываниях может употребляться и с наречиями, характеризующими постоянные, привычные действия:

He's always writing with a special pen just because he likes to be different (раздражение). - Он всегда пишет особой ручкой только потому, что не хочет быть так как все.

5. передает будущее событие, которое к моменту речи уже запланировано и произойдет в ближайшем будущем. В этом значении The Present Continuous используется с глаголами движения или действия : to see, to meet, to go, to come, to leave, to start и др. и обычно с обстоятельством времени, указывающим на будущее:

We're leaving at 11.00 in the morning. - Мы уезжаем в 11 утра .

Примечание

1. Если глагол оканчивается на "немую" e , то при прибавлении окончания -ing гласная e опускается.

Look! He is shaking (to shake) hands with Mr. Stalone.

2. Если глагол оканчивается на -ie , то конечное –ie заменяется на y .

I am lying (to lie) on the beach now.

3. Если глагол оканчивается на одиночную согласную с предшествующим ударным кратким гласным звуком, то конечная согласная удваивается (для сохранения графической закрытости слога).

sit – sitting

stop – stopping

begin – beginning

Конечная x не удваивается, т.к. она передает два звука [ks или gz], и слог все равно останется закрытым:

mix mixing

relax relaxing

4. Если глагол оканчивается на -r , последний слог ударный и не имеет дифтонга , то конечная r удваивается (буква r произносится, т.к оказывается перед читаем. гласной).

stir stirring

refer referring

5. Если глагол оканчивается на -l с предшествующим кратким гласным , то конечная l удваивается независимо от того, падает ударение на последний слог, или нет.

travel – travelling

cancel – cancelling

PRESENT CONTINUOUS PASSIVE VOICE

Present Continuous Passive образуется с помощью глагола to be в форме Present Continuous и III формы смыслового глагола (причастие II).

The articles is being translated now. – Статью сейчас переводят ?

При образовании отрицательной формы частица not ставится после вспомогательного глагола, например:

It is not being discussed at the moment. – Это не обсуждается в данный момент .

При образовании вопросительной формы вспомогательный глагол ставится перед подлежащим, например:

Are the letters being written still? – Письма все еще пишут ?

Употребление Present Continuous в страдательном залоге соответствует правилам употребления соответствующего времени в действительном залоге.

STATE VERBS

Глаголы, не употребляющиеся в форме Continuous:

1. Глаголы мыслительной деятельности: to know, to mind, to understand, to believe, to forget, to remember, to mean, to doubt, to recognize:

Do you understand what I'm saying? - Вы понимаете , о чем я говорю ?

I think he is a kind man. - Я думаю , он добрый человек .

2. Глаголы, выражающие эмоциональные состояния: to like, to dislike, to look, to prefer, to want, to care, to hate, to love, to need, to appreciate, to seem:

I like playing football . - Я люблю играть в футбол.

I hate getting up early in the morning . - Терпеть не могу вставать рано утром.

3. Глаголы пяти чувств: зрения, обоняния, вкуса, слуха, ощущения (to see, fo smell, to taste, to hear, to touch). Обычно они используются с модальным глаголом саn: саn see, can smell, can hear, can taste, can feel:

Can you see Peter? - Ты видишь Петра ?

This food tastes good. - Эта еда вкусная .

4. Глаголы обладания: to possess, to own, to belong, to have:

I have two sisters. - У меня две сестры .

This book belongs to me. - Это моя книга .

5. Некоторые другие глаголы: to cost, to need, to contain, to depend, to consist, to seem:

A newspaper costs about 20 p . - Газета стоит около 20 пенсов.

I need a bath . - Мне нужно принять ванну.

Некоторые из вышеперечисленных глаголов могут использоваться в форме Соntinuous, но значение их при этом меняется:

· to think в значении "иметь мнение" в Continuous не используется:

What do you think of classical music? - Что ты думаешь о классической музыке? I think it's boring. - Я думаю, что это скучно.

Однако to think в значении "иметь что-то в мыслях, думать" используется в Continuous, т.к. это умственная деятельность, а не состояние:

You aren't listening to me? What are you thinking about? - Ты меня не слышишь ? О чем ты думаешь? I'm thinking about a letter I received this morning. - Я думаю о письме, которое получил сегодня утром.

· to have в значении "обладать" не имеет формы Continuous.

При обозначении действия в форме Continuous используется to have + существительное:

John ' s having a bath . - Джон принимает ванну.

We're having cheese for lunch. - У нас на обед сыр .

· to look at и listen to могут использоваться в Continuous:

She's looking at my holiday photographs. - Она смотрит на мои фотографии, сделанные в отпуске.

Don't turn the music off. I'm listening to it. - He выключай музыку . Я слушаю.

· to see употребляется в форме Continuous в значении "посещать", "осматривать":

We are seeing a doctor tomorrow. – Завтра мы идем к доктору .

· to hear употребляется в Continuous в значениях "слушать", "посещать (лекции)" и др.:

I'm hearing your voice. - Я слушаю твой голос.

7. Грамматические упражнения

1. Постройте сравнительную и превосходную степени сравнения прилагательных.

Example: great – greater - the greatest

Positive

Comparative

Superlative

important

necessary

lazy

modern

thin

2. Закончите предложения, используя сравнительную степень сравнения прилагательных в скобках + than .

1 Sorry I'm late. It took me (long)...............................I expected.

2 My toothache is (painful)..............................it was yesterday.

3 She looks about 20, but in fact she's much (old)...................................she looks.

4 The problem is not so complicated. It's (simple).................................you think.

5. Her illness was (serious)..………… ………we at first thought.

6 Health and happiness are (important).........................................money.

7 We always go camping when we go on holiday. It's much (cheap).............................. staying in a hotel.

8 I like the countryside. It's (healthy)....................................living in a town.

9. It is (warm) ................................... it was last week.

10. The exam was quite difficult – (difficult) ................................... we expected.

3. Переведите части предложения, данные в скобках, используя (усилители) a bit / a little / much / a lot / far . Используйте than где необходимо.

1 It's (немного теплее) today. (warm)

2 You're driving too fast. Can you drive (чуть помедленнее)? (slowly)

3 A: Did you enjoy your visit to the museum?

B: Yes, I found it (гораздо более интересным чем) I expected. (interesting)

4 I prefer this armchair. It's (намного удобнее чем) the other one. (comfortable)

5 You looked depressed this morning but you look (немного более счастливым) now. (happy)

6 This flat is too small for me. I need something (намного больше). (big)

7 It's (гораздо проще) to learn a foreign language in the country where it is spoken. (easy)

8. Let’s go by car. It’s (намного дешевле). (cheap)

9. I thought she was younger than me but in fact she’s (намного старше). (old)

10. My luggage is (гораздо тяжелее чем) yours. (heavy)

4. Постройте предложения, совместив части из колонок А и В. Переведите предложения.

A

В

1. the earlier we leave

a) the better service is.

2. the longer he waited

b) the more you have to pay.

3. the more I got to know him

c) the easier it is to carry.

4. the more you practise your English

d) the more profit you'll make.

5. the longer the telephone call

e) the more impatient he became.

6. the more goods you sell

f) the more I liked him.

7. the longer I waited for my bus

g) the less I liked it.

8. the more I thought about the plan

h) the faster you'll learn.

9. the more expensive the hotel

i) the sooner we'll arrive.

10. when you’re travelling, the less luggage you have

j) the more nervous I became.

5. Закончите предложения, используя one of the + прилагательное в превосходной степени.

Example: It's a very nice room. It's one of the nicest rooms in the hotel.

1. It's a very cheap restaurant. It's ….in the town.

2 It was a very happy day. It was ... in my life.

3 She's a very intelligent student. She is … at school.

4 It's a very valuable painting. It’s …in the gallery.

5 He's a very rich man. He's … in the world.

6 It's a very old castle. It's … in Britain.

7 He's a very good player. He is … in the team.

8 It was a very bad experience. It was … in my life.

9 He's a very dangerous criminal. He is ... in the country.

10. The Nile is a very long river. It is … in the world.

6. Переведите части предложения в скобках, используя as …. as … .

1. I’m (такой же высокий как) my father.

2. My house is (такой же просторный как) your house.

3. This computer is (такой же дорогой как) that one.

4. Mary is (такого же возраста как) John.

5. I don’t know anyone who speaks (также быстро как) he.

6. This perfume is (такие же хорошие как) the one I had before.

7. I can cook (также вкусно как) my mother.

8. The Stonehenge is not (такой древний как) the Pyramids.

9. Humans can’t live (столько же сколько) tortoises.

10. Horses can’t run (также быстро как) cheetahs.

7. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous Active . Используйте краткие формы (‘m, ‘s, ‘re).

Example: Please be quite. I … (to write) an essay. - Please be quite. I‘m writing an essay.

1. Don’t disturb her, she … (to work) at her essay.

2. Where are the children? They … (to play) computer games.

3. I … (to make) an apple pie at the moment.

4. They … (to build) a new road round the city

5. Jim is in the bathroom. He … (to have) a shave now.

6. I … (to translate) the article at the moment.

7. They … (to announce) the winners of the competition at the moment.

8. Let’s go out. It is very warm and the sun … (to shine) brightly.

9. People … (to poison) millions of fish in the sea.

10. It … (to get) dark. Let’s turn on the lights.

8. Постройте вопросы в Present Continuous Active.

Example: What … (you/to wait) for? – What are you waiting for?

1. What’s the matter? Why … (the child /to cry)?

2. What … (you /to look for)?

3. … (Susan/ to have classes) this week?

4. … (your English/ to get) better?

5. What book … (he/ to read)?

6. What subjects … (Kate/ to study) at university?

7. Can you hear these people? What language … (they/ to speak)?

8. … (you/ to work) at the moment?

9. What … (they/ to talk) about?

10. What … (to go) on here?

9. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous Passive .

Example: Look, trees are being planted (to plant) by the children in our yard.

1. Don’t enter the room! A student … (to examine) there.

2. The question which … (to discuss) now at the conference is very important.

3. Ann can’t use her office at the moment. It … (to redecorate).

4. Have you visited the new exhibition of this artist? It … (to visit) actively.

5. You can’t enter the Internet. The computer … (to use) now.

6. There is somebody behind us. I think we … (to follow).

7. A new highway … (to build) between Germany and France now.

8. The manager hasn’t signed the documents. They … (to check) now.

9. She … (to tell) a wonderful story by her Granny.

10. This poem … (to learn) by heart by Mary.

10. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous Active или Passive.

1. A mainframe (to set) by system administrators at present.

2. Intel Corporation (to develop) a new processor architecture code-named “Ivy Bridge” now.

3. An application (to run) on the computer now.

4. Nowadays scientists (to try) develop the most powerful computer, based on mainframe technology.

5. My PDA (to repair) in the service centre at present.

6. The disk drive (to read) scientific information from the disk.

7. Memory capacity of the laptop (to use) right now.

8. Our University supercomputer (to solve) a complicated calculation task at the moment.

9. We are busy. We (to look) for necessary information for our report.

10. Research in the field of supercomputer capabilities (to do) these days.

8. Вопросы для подготовки устного сообщения

Детально опишите ваш домашний компьютер. Ответьте на вопросы:

1. What type of computer do you have (desktop, laptop, etc.)?

2. Who fast is your processor?

3. What kind of memory do you have?

4. How big is your monitor?

5. What peripheral devices are connected to your computer?

6. What peripherals would you like to have? Why?

7. Is your hard drive big enough?

8. Do you have good video and sound cards?

9. Would you like to have better video and sound cards? Why? Why not?

Ваш рассказ должен состоять из 15-20 предложений.

Ключи к упражнениям

РАЗДЕЛ 1. ABOUT MYSELF.

Задания на чтение .

Упражнение 2.

Name

Family status

Age

Job

Jenny

Daughter / Sister

twenty

student

Jim

Father

Twenty-nine /twenty nine

Businessman/ farmer

Kate

Mother

Twenty-eight (twenty eight)

Businesswoman/ farmer

Emma

Grandmother / Granny

Seventy-five / seventy five

retired

Thomas

Brother / Son

thirty

driver

Betty

Sister-in-law

Twenty-eight / twenty eight

housewife

Andy

Brother / Son

Twenty-seven / twenty seven

designer

Mary

Daughter / Sister

sixteen

schoolgirl

Упражнение 5.

1. Andy’s cousin

2. Tomas’s wife

3. Jenny’s sister / Jenny’s younger sister)

4. Mary’s parents

5. Andy’s sister-in-law

6. Jim and Kate’s son

7. Jenny’s grandma / Jenny’s grandmother

8. Andy, Jenny and Mary’s nephew

9. Tomas’s mother

10. Ronald’s parents

Упражнение 6.

1. takes care of

2. is good at

3. communicates with

4. listens to

5. is interested in

6. participates in

7. ride bikes

8. goes to

9. helps with

10. live in

Упражнение 7.

1. Jenny and her family don’t live in London. / Jenny and her family do not live in London.

2. Andy comes home for Christmas.

3. Jim and Kate don’t work for money at some farm. / Jim and Kate do not work for money at some farm.

4. Emma doesn’t work as a nurse at the local hospital. / Emma does not work as a nurse at the local hospital.

5. Mary dreams to become a pharmacist.

6. Jenny’s parents don’t cook meals.

7. Jenny participates in an online distance learning program.

8. Jenny doesn’t read a lot of books. / Jenny does not read a lot of books.

9. Jenny studies at the University of Birmingham.

10. Jenny doesn’t go to the University every day. / Jenny does not go to the University every day.

Упражнение 8.

1. Where does Jenny study?

2. Where does Andy live?

3. How many people work for money at the farm?

4. Who is Betty? / What does Betty do?

5. How old is Emma? / How old is Jenny’s grandma?

6. What is Mary like?

7. What is Mary’s dream? / What does Mary dream about?

8. How does Jenny communicate with her professors and other students?

9. How often does Jenny come to Birmingham to pass her exams?

10. When does Jenny go in for sports?

Грамматические упражнения

Упражнение 1.

1. am

2. were

3. is

4. are

5. is

6. is, is

7. is, isn’t/ is not

8. are, are

9. are, am not

10. will be

Упражнение 2.

1. have

2. has

3. has

4. have

5. has

6. have

7. has

8. has

9. have

10. has

Упражнение 3.

1. She

2. We

3. He

4. They

5. You

6. We

7. she

8. It

9. We

10. They

Упражнение 4.

1. her

2. your

3. our

4. their

5. its

6. her

7. His/his

8. its

9. theirs

10. yours

Упражнение 5.

1. me

2. us

3. you

4. them

5. you

6. him

7. us

8. me

9. her

10. them

Упражнение 6.

1. work

2. participates

3. ride

4. likes, wins

5. play

6. has

7. communicate

8. come

9. spends

10. hates

Упражнение 7.

1. takes

2. watches, prefers

3. studies

4. listen

5. goes, washes

6. teaches

7. do

8. give

Упражнение 8.

1. My brother doesn’t travel a lot.

2. My friends and I don’t often go on a picnic.

3. I don’t spend hours listening to classical music.

4. We don’t live in a big house about twenty minutes from the city center.

5. My little sister doesn’t have long curly hair.

6. They don’t eat chocolate every day.

7. You don’t come home for Christmas every year.

8. His sister doesn’t go to a restaurant every Sunday.

9. Her friend doesn’t study every night.

10. Their mother doesn’t drink coffee very often.

Упражнение 9.

1. Where does he study?

2. Who wants to take part in the competition?

3. What subjects do they study?

4. When does she have English? / When has she got English?

5. What do we like playing in our free time?

6. How long does it usually take them to do their homework?

7. Who is your brother? / Who is my brother?

8. What does he look like? / What does my brother look like?

9. Why do you get a scholarship? / Why do I get a scholarship?

10. How often does he visit his friends?

Упражнение 10.

1. My niece has short red hair and green eyes.

2. This is Jenny’s grandparents.

3. Their house is big and ours is small.

4. What is your nephew like?

5. These children don’t want to play with us .

6. At school I was good at Maths and Physics.

7. My grandpa seldom watches TV, he prefers to read newspapers.

8. David is Mary and Jack’s son.

9. My brother isn’t married, he lives with us.

10. I don’t know their parents.

11. Your sister is very pretty with this nice smile.

12. My father has his own business.

13. His parents don’t spend much time playing golf.

14. This is my son’s bicycle.

15. Are those boys your cousins? – Yes, they are mine .

16. How long does it take you to get home?

17. What does your best friend look like?

18. Their elder daughter studies at Siberian Federal University.

19. She doesn’t usually participate in any competitions.

20. They come to visit us twice a week.

РАЗДЕЛ 2. BASIC PARTS OF A COMPUTER.

Задания на чтение .

Упражнение 1.

1. CPU (central processing unit)

2. ALU (arithmetic logic unit)

3. CU (control unit)

4. RAM (random access memory)

5. ROM (read only memory)

6. I/O (input/ output)

7. PC (personal computer)

8. USB (universal serial bus)

9. OS (operating system)

10. Wi-Fi (wireless fidelity)

Упражнение 2.

1. activities

2. instruction

3. pin

4. component/ unit

5. manufacturer

6. erase

7. enter

8. store

9. extract

10. attached

Упражнение 3.

1. back

2. output

3. underside

4. store

5. turn off

6. important

7. external

8. different

9. multiple

10. temporarily

Упражнение 4.

1 e

2 g

3 d

4 i

5 b

6 j

7 f

8 c

9 a

10 h

Грамматические упражнения

Упражнение 1.

Positive

Comparative

Superlative

important

more important

the most important

necessary

more necessary

the most necessary

lazy

lazier

the laziest

modern

more modern

the most modern

thin

thinner

the thinnest

Упражнение 2.

1. longer than

2. more painful than

3. older than

4. more simple than

5. more serious than

6. more important than

7. cheaper than

8. healthier than

9. warmer than

10. more difficult than

Упражнение 3.

1. a little/a bit warmer… than…

2. a bit more slowly

3.far more interesting than

4. much more comfortable than

5. a bit/a little happier

6. much bigger

7. a lot/far/much easier

8. a lot/much cheaper

9. a lot/much older

10. far heavier than

Упражнение 4.

1i

2e

3f

4h

5b

6d

7j

8g

9a

10c

Упражнение 5.

1. one of the cheapest restaurants

2. one of the happiest days

3. one of the most intelligent students

4. one of the most valuable paintings

5. one of the richest men

6. one of the oldest castles

7. one of the best players

8. one of the worst experiences

9. one of the most dangerous criminals

10. one of the longest rivers

Упражнение 6.

1.as tall as

2.as large as

3.as expensive as

4.as old as/the same age as

5.as fast as

6.as nice as

7.as tasty as

8.as ancient as

9. as long as

10.as fast as

Упражнение 7.

1. ‘s working

2. ‘re playing

3. ‘m making

4. ‘re building

5. ‘s having

6. ‘m translating

7. ‘re announcing

8. ‘s shining

9. ‘re poisoning

10. ‘s getting

Упражнение 8.

1. is the child crying

2. are you looking

3. Is Susan having classes

4.is your English getting

5. is he Задания на чтение

6. is Kate studying

7. are they speaking

8. Are you working

9. are they talking

10. is going

Упражнение 9.

1. is being examined

2. is being discussed

3. is being redecorated

4. is being visited

5. is being used

6. are being followed

7. is being built

8. are being checked

9. is being told

10. is being learnt

Упражнение 10.

1. is being set

2. is developing

3. is being run

4. are trying

5. is being repaired

6. is Задания на чтение

7. is being used

8. is solving

9. are looking

10. is being done

Библиографический список

1. Английский язык. Основы компьютерной грамотности [Текст]: учеб. пособие / В.А. Радовель. – 9-е изд.- Ростов н/Д: Феникс, 2010.

2. Английский для вас. Новый курс XXI века [Текст]: учеб. пособие / В.С. Шах-Назарова, К.В. Журавченко. – М.: Вече, 2008.

3. Грамматика [Текст]: сборник упражнений / Ю.Б. Голицынский, Н.А. Голицынская. – 6-изд., испр. и доп. – СПб.: КАРО, 2010.

4. Качалова К.Н., Израилевич Е.Е., Практическая грамматика английского языка. — М. : Лист Нью, 2006.

5. Eric H. Glendinning, Oxford English for Information Technology, Oxford University Press, 2002.

6. Raymond Murphy, English Grammar in Use, Cambridge University Press, 2002.

ОГЛАВЛЕНИЕ

Введение…………………………………………………………………………..2

Раздел 1. About myself…………………………………………………………...3

1. Задания на чтение…………………………………………………………4

2. Грамматические правила…………………………………………………7

3. Грамматические упражнения…………………………………………….14

4. Вопросы для подготовки устного сообщения…………………………..18

Раздел 2. Basic parts of a computer. ……………………………………………..19

5. Задания на чтение. ………………………………………………………..20

6. Грамматические правила. ………………………………………………..23

7. Грамматические упражнения. …………………………………………...31

8. Вопросы для подготовки устного сообщения. …………………………35

Ключи к упражнениям. Раздел 1. About myself............………………………..36

Ключи к упражнениям. Раздел 2. Basic parts of a computer..………………….40

Библиографический список……………………………………………………...45

Учебное издание

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

для студентов заочников вузов с направлениями подготовки по информатике и информационным технологиям

Методические указания

Составили

Герцик Игорь Павлович

Паникарова Надежда Федоровна