Главная              Рефераты - Разное

Учебное пособие: New highway

Балашовский филиал

Саратовского государственного университета

им. Н. Г. Чернышевского

Ж. Н. Маслова, Л. В. Татару, Т. А. Балашова

NEW HIGHWAY

Учебно-методическое пособие

по английскому языку

для студентов заочного отделения

высших учебных заведений

Балашов

2005


УДК 803

ББК 81.2англ.я73

М31

Рецензенты:

Кандидат педагогических наук, директор
Гуманитарно-педагогического лицея-интерната г. Балашова,

руководитель высшей категории

О. Н. Шатух;

Кандидат педагогических наук, доцент Балашовского филиала

Саратовского государственного университета

им. Н. Г. Чернышевского

И. И. Невежина.

Рекомендовано к изданию Учебно-методическим советом

Саратовского государственного университета
им. Н. Г. Чернышевского.

Маслова, Ж. Н.

М31 New Highway : учебно-методическое пособие по английскому языку для студентов заочного отделения высших учебных заведений / Ж. Н. Маслова, Л. В. Татару, Т. А. Балашова. — Балашов : Изд-во «Николаев», 2005. — 116 с.

ISBN 5-94035-231-6

Цель пособия — развитие навыков устной и письменной речи у студентов заочного отделения. Оно построено на аутентичном текстовом материале, содержит теоретический материал и закрепляющие упражнения, предполагающие коммуникативные виды речевой деятельности. Модульная структура позволяет обеспечить непрерывность учебного процесса на протяжении всего периода обучения английскому языку. Учебное пособие не имеет узкой специализации, оно нацелено на отработку практических базовых навыков и сознательное усвоение грамматики, что позволяет использовать его автономно от специальности.

УДК 803

ББК 81.2англ.я73

ISBN 5-94035-231-6 © Ж. Н. Маслова, Л. В. Татару,

Т. А. Балашова., 2005
CONTENTS

Предисловие................................................................................................................. 4

Modulus 1...................................................................................................................... 8

Lesson 1.................................................................................................................... 9

Lesson 2.................................................................................................................. 11

Lesson 3.................................................................................................................. 14

Lesson 4.................................................................................................................. 17

Lesson 5.................................................................................................................. 20

Lesson 6.................................................................................................................. 22

Lesson 7.................................................................................................................. 25

Lesson 8.................................................................................................................. 28

Lesson 9.................................................................................................................. 32

Lesson 10................................................................................................................ 36

Topic 1.................................................................................................................... 38

Modulus 2.................................................................................................................... 43

Lesson 11................................................................................................................ 43

Lesson 12................................................................................................................ 47

Lesson 13................................................................................................................ 52

Lesson 14................................................................................................................ 55

Lesson 15................................................................................................................ 57

Lesson 16................................................................................................................ 59

Lesson 17................................................................................................................ 61

Lesson 18................................................................................................................ 63

Lesson 19................................................................................................................ 68

Lesson 20................................................................................................................ 71

Topic 2.................................................................................................................... 73

Modulus 3.................................................................................................................... 76

Lesson 21................................................................................................................ 76

Lesson 22................................................................................................................ 78

Lesson 23................................................................................................................ 81

Lesson 24................................................................................................................ 82

Lesson 25................................................................................................................ 84

Lesson 26................................................................................................................ 87

Lesson 27................................................................................................................ 89

Lesson 28................................................................................................................ 93

Lesson 29................................................................................................................ 95

Lesson 30................................................................................................................ 99

Lesson 31.............................................................................................................. 103

Lesson 32.............................................................................................................. 105

Topic 3.................................................................................................................. 107

Topic 4.................................................................................................................. 110

Glossary..................................................................................................................... 114

Список использованной литературы....................................................................... 115


Предисловие

Данное пособие направлено на повышение качества обучения иностранному языку на заочном отделении неязыковых факультетов и разработано с учетом того, что:

— усвоению учебного материала препятствует недостаточная культура научного мышления у студентов-заочников и низкая эффективность усвоения грамматических моделей иностранного языка;

— за отведенное количество аудиторных часов преподаватель может лишь нацелить студентов, обозначить приоритетные направления и дать консультацию. Многое зависит от самостоятельной работы студента, но отсутствует единое грамматическое пособие, где теоретическое изложение материала в должном объеме сочетается с тренировочными упражнениями и текстами. Учебники для заочников, которые часто представляют собой сборники контрольных работ, должны выполнять не только контролирующую, но и обучающую функцию.

Данное пособие направлено на систематическую работу в межсессионный период, и учебный материал распределен по модулям. Пособие отражает современные тенденции и требования к обучению практическому владению иностранными языками в повседневном общении и в профессиональной сферах деятельности будущих специалистов. Задачи обучения и структура курса, а также характер языкового материала и типы упражнений определяются следующими концептуальными положениями:

1. Владение английским языком является обязательным компонентом профессиональной подготовки современного специалиста.

2. Вузовский курс иностранного языка является одним из звеньев многомодульной системы «школа — вуз — послевузовское обучение (повышение квалификации, самообразование)» и как таковой продолжает школьный курс.

3. Данный курс иностранного языка носит коммуникативно-ориентированный характер. Его задачи определяются коммуникативными и познавательными потребностями обучаемых.

Цель курса — приобретение общей, коммуникативной и профессиональной компетенции. Общая компетенция призвана стимулировать интеллектуальное развитие личности учащегося; овладение определенными когнитивными приемами, позволяющими совершать познавательную и коммуникативную деятельность.

Коммуникативная компетенция включает лингвистический, социокультурный и прагматический компоненты. Соответственно, особое значение приобретает умение соотносить языковые средства с конкретными сферами, ситуациями, условиями и задачами общения; языковой материал рассматривается как средство реализации речевого
общения; при отборе языкового материала осуществляется функционально-коммуникативный подход. Профессиональная компетенция предполагает умение самостоятельно работать со специальной литературой, осуществлять поиск необходимой информации и понимать прочитанное.

В данном пособии содержание обучения рассматривается как модель естественного общения, участники которого обладают определенными иноязычными навыками и умениями, а также способностью соотносить языковые средства с нормами речевого поведения, которых придерживаются носители языка. В соответствии с социальным заказом государства основной целью курса является обучение практическому владению разговорно-бытовой речью, языком специальности, умению извлекать информацию из современных информационных источников.

Студент выступает как полноправный участник процесса обучения, построенного на принципах сознательного партнерства и взаимодействия с преподавателем, что связано с развитием самостоятельности студента, его творческой активности и личной ответственности за результат обучения. В этом же состоит одно из направлений идеи гуманизации образования. Данный курс ставит также образовательные и воспитательные цели. Достижение образовательных целей означает расширение кругозора студентов, повышение уровня их общей культуры и образования, а также культуры мышления, общения и речи. Воспитательный потенциал предмета реализуется путем формирования уважительного отношения к духовным ценностям других стран и народов.

Критериями практического владения иностранным языком являются следующие умения: чтение специальной литературы в связи с поставленной целью, создание вторичного текста (аннотации, тезисов) на основе анализа первичного текста, устное речевое общение. В речи допустимо наличие таких ошибок, которые не искажают смысла и не препятствуют пониманию.

Учебно-методическое пособие рассчитано на примерный учебный план: 1,5 года обучения (3 семестра), составляет 24 часа. Курс включает в себя экзамен в конце 3-го семестра. По окончании 1-го, 2-го семестров проводятся зачёты. Или 2 года обучения (4 семестра) — 42 часа; курс включает в себя экзамен в конце 4-го семестра. В конце 1-го, 2-го, 3-го семестров проводятся зачёты. В каждом семестре предусмотрены две письменные контрольные работы.

Основой построения пособия является разделение курса на модули. Материал пособия рассчитан на аудиторную и самостоятельную работу. Модули различаются между собой тематикой и лексическим составом учебных текстов, развитием определенных навыков. Все они связаны между собой в учебном процессе наличием общих грамматических тем и необходимостью овладения сходными синтаксическими явлениями и базовыми речевыми навыками. Обучение английскому ведется на материале бытовой, страноведческой и культурологической тематики.

В аспекте языка специальности осуществляется развитие основных навыков письма, публичной речи (сообщение, дискуссия), чтения специальной литературы с целью получения информации, знакомство с основами реферирования, аннотирования, развитие. Освоение учащимися фонетики, грамматики, синтаксиса, словообразования, сочетаемости слов, а также усвоение наиболее употребительной лексики и фразеологии изучаемого иностранного языка происходит не в виде свода правил, а в процессе работы над связанными, законченными в смысловом отношении произведениями речи.

По окончании обучения студент должен:

1. Владеть умениями разговорно-бытовой речи (владеть нормативным произношением и ритмом речи и применять их для повседневного общения).

2. Понимать устную (монологическую и диалогическую) речь на бытовые и специальные темы.

3. Знать лексику общелитературного языка, основную терминологию своей специальности.

4. Читать и понимать литературу по специальности.

5. Владеть основами публичной речи, делать сообщения, презентации (с предварительной подготовкой).

6. Участвовать в обсуждении тем, связанных со специальностью, жизнью мирового сообщества (задавать вопросы и отвечать на вопросы).

7. Владеть минимальными умениями письменной речи.

8. Иметь представление об основных приемах аннотирования, реферирования и перевода литературы по специальности.

При работе с пособием предполагаются следующие формы занятий:

— аудиторные групповые занятия под руководством преподавателя;

— групповые занятия с лингафонным оборудованием под руководством преподавателя;

— обязательная самостоятельная работа студента по заданию преподавателя;

— индивидуальная самостоятельная работа студента под руководством преподавателя;

— индивидуальные консультации.

Перечисленные формы занятий могут дополняться внеаудиторной работой разных видов (встречи с носителями языка, просмотры видеофильмов и т. д.).

Пособие может использоваться вместе с аудио, видео и мультимедийными материалами. Это создает максимальную наглядность и обеспечивает более высокую мотивацию обучения. Особое значение использование ТСО приобретает на начальном этапе обучения, когда учащимся требуется корректировка речевых навыков. Систематическое применение звукозаписи способствует развитию речевого слуха, позволяет унифицировать произношение и устранить резкие различия в степени подготовленности студентов.

Зачет

Зачет состоит из двух частей:

1. Письменная часть — а) после каждого модуля предполагается контрольный тест по содержанию каждого модуля; б) перевод текста по специальности (объём зависит от курса) со словарём.

2. Устная часть — чтение текста по специальности (объём зависит от курса), реферативный обзор данного текста, беседа с преподавателем по проблеме, затронутой в тексте.

Итоговый экзамен

А. Письменная зачетная работа, предшествующая экзамену:

Контрольный тест по материалу всех модулей. Время выполнения — 1 час 30 минут.

Б. Экзамен:

1. Чтение текста по специальности со словарем и контроль его понимания (объем — 2000—3000 печ. знаков). Время подготовки — 45 мин.

2. Беседа с преподавателем по теме прочитанного текста.

Modulus 1

Составные части языка

Фонетика

Phonetics

(звуки, интонация, ритм)

Лексика

Lexics

(словарный состав

языка)

Грамматика

Grammar

(структурные связи между словами)

Морфология

Morphology

(части речи)

Синтаксис

Syntax

(словосочетание, предложение, типы предложений)


Знаменательные

Notional

· Имя существительное (the Noun)

· Имя прилагательное (the Adjective)

· Местоимение (the Pronoun)

· Числительное (the Numeral)

· Глагол (the Verb)

· Наречие (the Adverb)

· Модальные слова (the Modal Words)

· Слова категории состояния (the Stative)

Служебные

Functional

· Предлог (the Preposition)

· Союз (the Conjunction)

· Частица (the Particle)

· Артикль (the Article)

Lesson 1

The Noun. The Case of Nouns

Группы существительных

Имена собственные

(Proper names)

John, Ivanov, London, Big Ben

Нарицательные

(Common nouns)

cat, table, love, salt, word, idea, man, police


исчисляемые

(countable)

конкретн . абстрактн .

concrete abstract

book dream

dog effort

door

неисчисляемые

(uncountable)

конкретн . абстрактн .

concrete abstract

grass… time

milk… information

water… admiration

По способу образования существительные делятся на:

· простые (simple) — light, map, day,

· образованные с помощью словообразовательных элементов (derivative) — driver , darkness , in experience ,

· сложные (compound) — dining-room, snowball, forget-me-not.

Practice:

1. Запишите существительные в 2 колонки: собственные и нарицательные. Незнакомые слова переведите :

Germany, a street, the sky, The Moscow News, Paris, a family, a dream, The Rolling Stones, the underground, a nephew, Mr. Copperfield, the Crimea, a niece, the Alps, August, the Renaissance, S. Dali, a supermarket.

2. Запишите существительные в 2 колонки: исчисляемые, неисчисляемые. Слова из каждой колонки разделите на конкретные и абстрактные существительные:

Aunt, money, a pen, snow, a boy, pleasure, people, the night, spring, a desire, a book, passion, the day, hope, a sister, wood, an opinion, a daughter, fire, a name, a market, power, fashion, a state, fur, a baby, a pan, divorce, wine, meat, sale, force, a pillow.

3. Заполните анкету :

What is your name? __My name is___________

Where are you from? __I am from____________

What is your address? _My address is________

What is your phone number? _My telephone number is____

Попросите своего партнера ответить на эти вопросы.

4. Переведите следующие сложные существительные, обращая внимание на их написание:

Human rights, table tennis, a painkiller, rain-water, a driving licence, a fairy-tale, a road-map, sunshine, the traffic lights, toilet paper, e-mail, swimming trunks, life-support system, reading glasses, blood pressure.

The Case of Nouns

Падеж (The Case)

Common Case

(общий падеж)

Genitive Case

(притяжательный падеж)

a shop, a dog, a building, a man, a desire, a family

the room of my sister — my sister’s room

an idea, a house, a tree, a sister, a song, wood

the son of my friend — my friend’s son

Притяжательный падеж выражает отношения принадлежности и используется, в основном, если речь идет об одушевленных существительных. Иначе, эти отношения могут выражаться через предлог of . Апостроф, обозначающий притяжательный падеж, может присоединяться как к слову, так и к целой фразе, если фраза образует смысловое единство: John and Mary s son , но Chekhov s and Show s plays .

Practice:

1. Опишите родственные отношения между членами семьи, согласно модели:

Model: Tom is Jane’s husband. Pit is Jane and Tom’s son.

Ted and Jane are married. They have a son, Pete, and a daughter, Nancy. Jane has a mother and a father. Their names are Fred and Hilda. Ted has a brother, Tom. Tom has a girlfriend, whose name is Mary. Mary has an aunt, Helen.

2. Опишите родственные отношения в семье своего друга или родственника.

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

The Achilles’ heel (of) — a weakness in someone’s character that causes problems, or the weak part of a plan or argument.

A fallen angel — someone who people used to think was successful or morally good, but who is no longer thought of in this way.

In your mind’s eye — in your imagination or memory.

For my money — in my opinion.

You bet — Yes, certainly.

Lesson 2

The Gender of Nouns. The Number of Nouns

Masculine

Мужской

a father, a man, an ox

лица мужского пола
и некоторые высшие животные —

he

Feminine

Женский

a wife, a girl, a cow

лица женского пола
и некоторые высшие животные —

she

Neuter

Средний

a flower, rain, opinion

все остальные
существительные —

it

Род в английском языке — категория лексическая, так как он НЕ имеет характерных грамматических признаков. Собственно грамматической категории рода у английского существительного нет, нет и соответствующих окончаний. Но все же есть некоторые способы указания родовой (чаще половой) принадлежности. Сравните, например, пары слов a boy — a girl, a cock — a hen, a stallion — a mare, а также словообразовательные средства в словах типа a woman-teacher, a he-wolf, a tom-cat, a lioness, a waitress. Традиционным названиям стран соответствуют местоимения женского рода: England and her people. Официальные наименования стран соответствуют местоимению среднего рода: Great Britain and its natural resources. Названия судов (a boat, a ship) традиционно соотносят с местоимением женского рода. В английском фольклoре the Sun = she, the Moon = she; the Wind, the River = he; Love = he. Животные в фольклоре, как правило, существа мужского пола (the Dog, the Fish, the Horse, the Cat, the Mouse). Если нет необходимости уточнять родовую принадлежность существительных общего рода, они могут заменяться местоимением he . Формы женского рода от этих существительных могут образовываться суффиксально: a tiger a tigress , an actor an actress . Также возможно образование сложных существительных: a boy-friend — a girl-friend, the tom-cat — the tabby-cat.

Practice:

1. Разделите существительные на 3 колонки по родовому признаку:

A chicken, an opportunity, a cow, a match, mathematics, matrimony, tea, a cat, a potato, a cousin, an ox, a grandmother, a sister-in-law, a friend, a berry, blood, a woman, the summer, an autobiography, a lion, war, silver, a spoon, a blouse, a roof, the hail, the scales, the scissors, hair, a hair-do, a hand, a ship, a position, the sea, the wind, a relative, the Moon, Australia.

2. Образуйте от существительных мужского рода имена существительные женского рода по образцу и переведите пары существительных: a host a hostess .

An actor, a waiter, the prince, an heir, a tiger, a lion.

The Number of Nouns

Существительные образуют множественное число следующим образом:

1) добавлением окончаний – s или – es :

-s, sh, ch, x, z + -es: a box — boxes, a match — matches,

согласный + O + -es: a potato — potatoes,

согласный + Y (→I) + -es: a story — stories,

-f, -fe + -s: a roof — roofs,

+ -es (F→V): a shelf — shelves,

гласный + y + -s: a boy — boys;

2) изменением корневой гласной или основы:

a tooth — teeth, a foot — feet, a goose — geese, an ox — oxen, a child — children, a man — men, a woman—women;

3) некоторые существительные, заимствованные из других языков, сохраняют свои формы множественного числа:

A datum — data, a phenomenon — phenomena, a crisis — crises, a formula — formulae, an analysis — analyses, a basis — bases.

Word Building

Образуйте существительные согласно модели и переведите пары существительных:

N noun — существительное, V verb — глагол,

A adverb — прилагательное

N + -ship → friend + -ship = friendship

The leather, relation, a partner, a member

N + -hood → child + -hood = childhood

A mother, a neighbour, a brother

V + -er → (to) read + -er = reader

To drive, to work, to write, to play

A + -ness → mad + -ness = madness

dark, happy, ready, hard

A + -ity → public + -ity = publicity

Generous, active, creative, noble

Active vocabulary

Parts of the body

Head / face: an eye, hair, a nose, a ear, a lip, a neck, a tooth (teeth), a tongue.

Arm and leg: a shoulder - плечо, a nail - ноготь, an arm - рука, a finger - палец, a hand - кисть руки, a thumb - большой палец,a leg - нога, a knee - колено, a foot (feet) - стопа, a toe - палец на ноге.

Rest of body: the chest/bust (women only), the skin, a side, the stomach, the back, the waist, the hips.

Inside the body: the heart, the brain, the blood, the stomach.

Practice:

1. Закончите эти предложения, пользуясь словами из списка:

Fingers, heart, tooth, ears, nose, tongue, blood, toe, knees, leg, mouth

A hand has five………….

A foot has five…………...

An adult has 32………….

You smile with your……..

You smell with your……..

The……… is a symbol of love.

You hear with your………..

The girl sat on her dad’s……. (dad = father)

You talk with your………

Your …… type can be O(I), A(II), B(III) or AB(IV).

2. Слова, обозначающие части тела, могут употребляться в переносном значении. Закончите эти предложения, пользуясь словами из списка:

Mountain , clock , bottle , chair .

A …… has arms, legs and a back.

A …… has a face and hands.

A …… has its neck.

A …… has its foot.

Word building

Соедините корни из колонок, чтобы получились сложные существительные и переведите:

foot

stick

hair

chair

arm

ball

hand

brush

lip

bag

3. Работайте с партнером. Расспросите своего партнера о внешности его родственника или друга. Завершите разговор комплиментом.

— Tell me about your husband (wife, daughter, niece…). What does he (she) look like? (nose, lips, eyes, neck, hair, arms, legs, knees…)?

— …

— Oh, he (she) is beautiful (very attractive, handsome, pleasant).

4. Образуйте множественное число от следующих существительных, там, где это возможно:

A text, a sheep, a goose, a house, a sister-in-law, a forget-me-not, a match, the chess, a mouse, a lady, a girl, a dream, a son, a woman, a person, happiness.

5. Вычеркните слово, которое не входит в семантический ряд:

a park : birds, a bench, a bank, soccer

a living room : a fireplace, a television, a sink, a sofa

a family : a daughter, a mother, a neighbor, a son

an apartment : a living room, a bedroom, a kitchen, a classroom

6. Домашнее задание. Принесите на занятие фотографию из своего семейного альбома и расскажите группе о людях, изображенных на ней (опишите их внешность).

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

A wet blanket — someone who spoils other people’s fun.

Jekyll and Hyde — a person who has two very different parts to their character, one good and one bad.

A lone wolf — someone who prefers to spend time alone.

Fat cat — someone who is rich and powerful.

A dead duck — a person or thing that is too old, unsuccessful, or useless.

Lesson 3

The Article

The indefinite article (неопределенный артикль)a / an ( an a pple ) — употребляется только с исчисляемыми существительными в ед. числе для выражения значения единичности и для причисления существительного классу ему подобных предметов. Неопределенный артикль употребляется, когда говорят о профессии человека, роде занятий (my mother is a doctor). А также в ряде устойчивых словосочетаний (to take a seat — сесть, to catch a cold — простудиться ), при наличии у существительного описательного определения (It was a dark night ), в восклицательных предложениях после what, such (What a surprise ! — Какой сюрприз! ).

A teacher should be competent. — Teachers should be competent.

There is a letter for you. — There are letters for you.

He is a programmer. — They are programmers.

She got a fax — She got the faxes.

The definite article (определенный артикль) the — употребляется с исчисляемыми и неисчисляемыми существительными в единственном и во множественном числе, если:

· лицо или предмет конкретизированы контекстом или ситуацией: The days were fine . The film was great.

· cлово упоминалось ранее: They bought a dog. The dog was black.

· у существительного есть определение, выраженное словами only, main, central, same, right/wrong, left/right, next, final; порядковыми числительными (the first, the second ) или прилагательным в превосходной степени (the best ): Who can give me the right answer? Read the second text. It’s the most important thing.

· существительное обозначает уникальный в своем роде предмет или явление (the sun , the Milky Way ): The sky is blue . Но названия планет употребляются без артикля: Venus, Mars, Saturn.

· если существительное представляет весь класс людей, животных, термины, жанры: The elephant is a strong animal . Agatha Christie is the Queen of the detective story . Но man и woman в родовом значении употребляются без артикля.

· перед субстантивированными частями речи: The English (англичане) are very polite people.

· в устоявшихся выражениях (in the long run — в конце концов, on the whole — в целом, to read between the lines — читать между строк): The weather is changing for the better.

Употребление артикля the с географическими названиями

· с названиями частей света, континентов; стран, если в названии страны есть нарицательное существительное: the Russian Federation . Но названия городов без артикля: London , Rome , за исключением the Tyrol , The Hague , etc .

· с названиями океанов, морей, каналов, рек, водопадов: the Pacific Ocean, the Black sea, the Panama Canal, the Volga. Но названия озер, заливов и полуостровов без артикля: Lake Baikal , Taimyr .

· с названиями горных цепей и групп островов: the Urals , the Canaries . Но названия горных вершин и отдельных островов без артикля: Elbrus , Cyprus .

· с названиями пустынь: the Goby, The Sahara Desert.

· с названиями театров, музеев, галерей, отелей, ресторанов: the Hermitage , the Louvre , the Savoy .

· с названиями кораблей, яхт, английских и американских газет, спортивных событий, политических и государственных учреждений, партий, исторических событий, музыкальных групп: the Titanic , the State Duma , the Pentagon , the Times , the Olympic Games , the Beatles .

Zero article (нулевой артикль) — артикль перед существительными не употребляется в следующих случаях:

· с неисчисляемыми существительными, абстрактными и вещественными: friendship , water , life , love .

· как правило, с названиями месяцев и дней, если существительные употребляются без определений: June , Friday (но A hot May is the usual thing here . The May of 1945 will always rest in my memory ) .

· с существительными school, college, bed, prison, jail, когда они теряют конкретное значение: to be at school — to be a school boy/schoolgirl, to be in prison — to be a prisoner.

· с существительными spring , summer , autumn , winter , если они обозначают определенное время года и с наречием early : I like winter . We like early spring ( но : It was a cold winter ).

· с существительными breakfast, lunch, dinner, supper, если они обозначают прием пищи: When did you have dinner? ( Но : The dinner we had today was delicious).

· с названиями языков, если за ними не следует слово language : We speak English . (Но: The English language ) .

· с названиями транспорта: by bus, by car, by train, by plain.

Practice:

1 Заполните пропуски в предложениях. Вставьте a / the / no article :

The wife of the President of the USA is known as … First Lady.

… largest ocean in the world is the Pacific Ocean.

The weather tomorrow will be … same as today.

… Hong Kong used to be part of the British Empire.

2. Работайте с партнером. Из текста изъято 7 артиклей. Восстановите их :

Spanish is one of the most widely spoken languages in world. It is spoken all over South America except Brazil. Like Italian and Portuguese, Spanish language is related to Latin. Recent report stated that number of Spanish speakers in United States of America will be higher than the number of English speakers by year 2090. As result, nearly all North American schools teach Spanish. The language with most speakers in the world is Mandarin Chinese.

3. Прочитайте диалоги, обратите внимание на употребление артикля:

— What is his job?

— He is a policeman.

— What’s her job?

— She is a nurse.

— What is his job?

— He is a/an … .

— What is … job?

— I am a/an ... .

4. Работайте с партнером. Составьте и драматизируйте несколько диалогов, используя названия различных профессий:

An architect, a mechanic, a barber (парикмахер), a postman, a plumper, a cashier, a doctor, a ballet-dancer, a driver, a teacher, an artist, an actor, an actress, a waiter, a waitress, a headmaster, a businessman.

5. Работайте с партнером. Составьте диалоги по образцу, объясните использование нулевого артикля перед существительными:

Model: — Where is Jim?

— He is in prison.

Mary / in hospital; Jack / at work; Ron and Jane / at school; Bob / in bed.

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

A/the big cheese also a/the big wheel — an important or powerful person.

A snake in the grass — someone who pretends to be your friend but does something to harm you.

A basket case — a person or organization that cannot deal with their problems.

Bright-eyed and bushy-tailed — full of energy and ready to start doing something.

In business — ready to start an activity.

Lesson 4

To be in the Present Simple Tense form

I (я)

am

a student

You

( ты, вы)

are

a student

students

He (он)

She (она)

is

is

a student

a student

We (мы)

are

students

They (они)

are

students

Am

I

a student?

Are

you

a student?

students?

Is

Is

he

she

a student?

a student?

Are

we

students?

Are

they

students?

I

You

He

She

They

We

am

are

is

is

are

are

(not)

a driver

a doctor

a student

a teacher

a artist

a plumper

Am

Are

Is

Is

Are

Are

I

you

he

she

they

we

a driver?

a doctor?

a student?

a teacher?

a artist?

a plumper?

Dialogue:

— Are you a student? — Yes, I am. / No, I’m not.

— Is he a student? — Yes, he is. / No, he isn’t.

— Are you students? — Yes, we are. / No, we aren’t.

Active vocabulary

Countries, capitals, languages and nationalities

Countries

Capitals

Languages

Nationalities

Bulgaria

Czechia

Cuba

Germany

Poland

Austria

Belgium

Canada

Denmark

Finland

France

Great Britain

Greece

The Netherlands

India

Italy

Japan

Norway

Spain

Sweden

The United States of America

the Ukraine

Byelorussia

Georgia

Sofia

Prague

Havana

Boon

Warsaw

Vienna

Brussels

Ottawa

Copenhagen

Helsinki

Paris

London

Athens

Amsterdam

Delhi

Rome

Tokyo

Oslo

Madrid

Stockholm

Washington

Kiev

Minsk

Tbilisi

Bulgarian

Czech(ish)

Spanish

German

Polish

German

Flemish French/English

Danish

Finnish

French

English

Greek

Dutch

Hindi

Italian

Japanese

Norwegian

Spanish

Swedish

English

Ukrainian

Byelorussian

Georgian

the Bulgarians (a Bulgarian)

the Czechs (a Czech)

the Cubans (a Cuban)

the Germans (a German)

the Poles (a Pole)

the Austrians (an Austrian)

the Belgians (a Belgian)

the Canadians (a Canadian)

the Danes (a Dane)

the Finns (a Finn)

the French (a Frenchman/woman)

the English (an Englishman/woman)

the Greeks (a Greek)

the Dutch (a Dutch man/woman)

the Indians (an Indian)

the Italians (an Italian)

the Japanese (a Japanese)

the Norwegians (a Norwegian)

the Spanish (a Spaniard)

the Swedes (a Swede)

the Americans (an American)

the Ukrainians (a Ukrainian)

the Byelorussians ( a Byelorussian)

the Georgians (a Georgian)

Practice:

1. Выделите суффиксы, с помощью которых образованы существительные, обозначающие национальность: a Brasilian

Russian, British, Italian, Spanish, Japanese, Chinese, German, French, Mexican, Australian, American.

2. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги:

1. — Where are you from? – I am (I’m) from Italy.

— What nationality are you? – I’m an Italian.

2. — Where is he from? He is from Poland.

— What nationality is he? Is he a Pole?

— He is not (isn’t) a Pole, he is a Frenchman.

3. — Excuse me, what country are you from?

— I am from Germany.

— Do you live in Bonn?

— No, I don’t. I live in a small town in the North of Germany.

4. — Let me introduce you to Lucy. Lucy is from Paris, France. She is a Frenchwoman.

By the way , do you speak French?

I am afraid , I don’t. I speak only English and Spanish. As for me , I am from Great Britain. But I’m not an Englishman. I’m a Spaniard.

Nice to meet you .

The pleasure is mine .

3. Работайте с партнером . Составьте свои диалоги по образцам из упр. 2, используя данные слова и слова из Active Vocabulary :

You/from/Japan/nationality/Japanese/English.

Your friends/country/from/Austria/live/Vienna/no/small town.

Let me introduce/Maria/the USA/speak/English.

Let me introduce myself/Russia/not Russian/a Pole.

4. Работайте с партнером. Спросите своего партнера: из какой он/она страны, на каком языке говорит, кто он/она по национальности, кем работает.

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Down under in or to Australia or New Zealand.

Be on edge — to be nervous.

Be on the breadline also live on the breadline — to be very poor.

Be an item — to be having a romantic relationship.

Be in a bad way — to be ill, very upset, or in a bad situation.

Lesson 5

Imperative

В английском языке просьба, приказ, побуждение к действию выражаются следующим образом. Предложение начинается с глагола-сказуемого в форме инфинитива без to : Close the door . Open the window .

Отрицательная форма образуется с помощью don t : Don t open the window .

Если действие планируется совместно с говорящим: Let s do it together .

Practice:

1. Измените предложения, согласно модели:

Model: Stand up, please. — Don’t stand up.

Put the bag on the table. Answer this question. Take your shoes off before the door. Sing your favorite song. Learn this poem by heart. Pay the tax for your house. Listen to me.

2. Работайте с партнером. Предложите ему сделать что-либо совместно, используя следующие глаголы:

Go for a walk, buy that magazine, have a cup of tea, catch (take) a taxi, speak English, wash the dishes.

3. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги и подчеркните в них императивы (глаголы в повелительном наклонении):

1. A: Jane, give me the book, please.

B: Which book? That one?

A: No, the red one.

B: This one?

A: Right.

B: Here you are.

A: Thank you.

2. B: Hello, Bessie.

A: Hi, Mom.

B: Come in and have your dinner.

A: Thanks, Mom.

B: I want you to do some things after dinner.

A: Sure, just tell me what to do.

B: Clean your room, please. Open the window and air the room. Then make the bed. Dust the dressing-table. Then sweep the floor.

A: Ugh. All right, Mom.

4. Работайте с партнером. Разыграйте данную ситуацию по ролям, используя различные предметы:

— Give me a …, please.

— Which … ? That one?

— No, not that one. The … one.

— This one?

— Right.

— Here you are.

— Thank you.

5. Переведите с русского языка на английский, пользуясь словарем:

1. Прибери свою комнату. 2. Прочитай эту книгу. 3. Переведите этот текст, пожалуйста. 4. Напиши письмо маме. 5. Давайте споем. 6. Здравствуйте, входите и садитесь, пожалуйста. 7. Расскажите мне о своей работе. 8. Не слушай его. 9. Молчи. 10. Пойдем погуляем.

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Search me! — I don’t know the answer.

Be a devil! — do something brave!

Now you’re talking — I think your suggestion is very good.

Get this! — listen to this.

On your bike! — go away!

Lesson 6

There is/There are. Impersonal statements

There are / There is — обстоятельственный оборот, который указывает на местонахождение лица или предмета в определенном месте. Эта конструкция употребляется, когда мы сообщаем слушающему о предметах или лицах, неизвестных ему. Сравните:

Where is my pen? — The pen is in the bag. (Я спрашиваю конкретно о своей ручке.)

What is there in the bag? — There is a pen in the bag. (Я не знаю, что находится в сумке.)

На русский язык эту конструкцию переводят «есть», «имеется», «находится», «существует» или вообще не переводят.

There are ten universities in the city. — В нашем городе (есть) десять университетов.

Present

Past

Future

There is a car in the garage.

There is not a car in the garage.

Is there a car in the garage?

There was a car in the garage.

There was not a car in the garage.

Was there a car in the garage?

There will be a car in the garage.

There will not be a car in the garage.

Will there be a car in the garage?

Если в предложении несколько подлежащих, то глагол to be согласуется по числу с первым из них: There are two chairs , a table and a sofa in the room . There is a sofa, a table and two chairs in the room.

Practice:

1. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги:

1. A: Excuse me. Is there a supermarket in this neighborhood?

B: Yes, there is. There’s a supermarket on Main Street, across from the park..

2. A: Excuse me. Is there a bank in this neighborhood?

B: Yes, there is. There’s a bank on Central Avenue, around the corner from the movie theater.

3. A: Excuse me. Is there a post office in this neighborhood?

B: Yes, there is. There’s a post office between the bank and the laundromat.

4. A: Excuse me. Where is a hairdresser’s in this neighborhood?

B: Yes, there is. There’s a hairdresser’s on Main Street, next to the park.

2. Работайте с партнером. Составьте свои диалоги по образцам из упр. 1. Спросите, где находятся: рынок, школа, библиотека, заправка, ресторан ( market , school , library , gas station , restaurant , bus station ). Пользуйтесь следующими предлогами места: across from — напротив, around the corner from — за углом, between — между, next to — следующий за.

3. Прочитайте текст и ответьте на вопросы, утвердительно или отрицательно:

There is a gas station and a police station on State Street. There is a drug store around the corner from the bank. There are two schools between the train station and the park. There is a museum next to the book store. There is a hairdresser’s across from the movie theater.

· Is there a gas station on Main Street? – Yes, there is. / No, there is not.

· Is there a museum between the train station and the park? –

· Are there two schools next to the book store? –

· Is there a drug store around the corner from the book store? –

· Is there a hairdresser’s across from the movie theater? –

4. Работайте с партнером. Опишите свой дом, чей-то дом или отдельную комнату, используя слова из Active Vocabulary . Послушайте рассказ своего партнера, задайте ему вопросы: есть ли та или иная вещь в его доме.

Active vocabulary

Parts of a flat/house: a cottage, a semidetached house, a lawn, an orchard, the ground floor, a kitchen, a pantry, a dining-room, a living-room, a study, a bedroom, a nursery, a bathroom, an attic, a garage, a basement.

Articles of furniture: a bed, a sofa, a chair, a table, a cupboard, a wardrobe, a mirror, a wall-furniture, a bookcase, a dressing-table, a nightstand

Modern conveniences: electricity, gas, running water, central heating, telephone, toilet, a rubbish chute, lift

Equipment: a lamp, an upperlights, a refrigerator (fridge), a gas-stove, a vacuum cleaner,a TV-set, a computer, a music center, a dish-washer.

Impersonal statements

Безличные предложения служат для выражения эмоциональных состояний, явлений природы и расстояний.

It

is

(not)

four

early

hot

dark

interesting

difficult

Is

it

(not)

four?

early?

hot?

dark?

interesting?

difficult?

На русский язык безличные предложения переводятся неопределенно-личными: Тепло. Поздно. Интересно и т. д.

Позиция подлежащего в предложении всегда заполнена! В отличие от русских безличных предложений, где нет подлежащего (Темнеет ), английское безличное предложение – двусоставное (It is getting dark ). Безличные предложения изменяются по временам, при этом меняется форма to be. (Было темно .It was dark. Будет поздно . — It will be late. )

Practice:

1. Ответьте на вопросы, используя слова из списка:

sunny, warm, cold, cool, snowing, hot, raining, cloudy

How’s the weather in the winter? It is ______________.

How’s the weather in the fall? It is _________________.

How’s the weather in the summer? It is _____________.

How’s the weather in the spring? It is ______________.

2. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги :

1. A: Tell me, what time is it?

B: It’s four.

A: Thank you.

2. A: Tell me, is it cold outdoors?

B: It’s cold. Put your coat on.

A: Thank you.

3. A: Tell me, how can I get to the new stadium? Is it far from here?

B: Yes, it’s quite far. Take bus № 5.

A: How much will it take me to get there?

B: About ten minutes by bus.

A: Thank you.

3. Работайте с партнером. Поговорите о том, каковое расстояние от вашего города до Москвы; от вашего дома, до места, где проживают ваши родственники или друзья; до места работы или учебы; до магазина ( the nearest shop ); до милиции ( the police station ); укажите расстояние между географическими объектами и т. п.

Model:

— Tell me, how far is it from … to ..?

— It is … from … to … .

— How long does it take you to get there?

— It takes me … to get there by bus.

4. Работайте с партнером. Составьте собственный диалог о погоде, времени, расстоянии. Драматизируйте его .

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Make a beeline for — to go quickly and directly towards.

Get to first base — to achieve the first part of something, but no more.

Come in from the cold — to be accepted into a group that had previously not wanted you.

Go for it — do it.

Come face to face with — to meet someone

— to have to deal with something

Lesson 7

The Simple Sentence. Parts of the Simple Sentence

Как и в русском языке, в английском выделяют пять членов предложения: подлежащее, сказуемое (главные), дополнение, определение, обстоятельство (второстепенные). Позиция подлежащего всегда заполнена.

В отличие от русского, в английском языке порядок слов в предложении фиксированный.

1 2 3 4


My husband works as an economist at a plant

Эта схема может варьироваться: обстоятельство может находиться перед подлежащим, подлежащее и дополнение могут осложняться определением. При этом, второстепенные члены предложения, находящиеся перед подлежащим, будут занимать нулевую позицию (0). В бо
лее сложном варианте она выглядит так:

Рассмотрите расположение членов предложения на примере следующих предложений:

My friend studies English at University.

Usually students of extra-mural department go to University to take their exams twice a year.

Обстоятельства

Adverbial modifiers

0

Подлежащее

Subject

1

Сказуемое

predicate

2

Дополнения

objects

3

Определения

Attributes

4

Обстоятельства

Adverbial modifiers

5

My friend

studies

English

at University.

Usually

students of extra-mural department

go

0

to University; to take their exams twice a week.

Понимание смысла предложения зависит от понимания его синтаксической структуры. Анализ предложения всегда нужно начинать с выделения основы, точнее, со сказуемого, а подлежащее всегда находится слева от него. Формальными признаками сказуемого часто могут быть вспомогательные глаголы, которые находятся слева от смыслового глагола: is , am , are , was , were , shall , will , have , has , had , do , did , does , been , being , а также окончания смыслового глагола: -( e ) s , - ed , - ing . А также модальные глаголы: can, could, must, may, might, ought, shall, will, should, would.

Practice:

1. Прочитайте следующие предложения, найдите по признакам сказуемое, подлежащее, дополнение, обстоятельство и переведите их.

1) Everybody was looking at the dancing girl.

2) My parents want to buy a new car instead of flying to Egypt.

3) Paris is a fantastic city.

4) It was raining all day yesterday.

5) Look! It is snowing.

6) They married just a few months ago.

7) Suddenly an elegant elderly lady wearing a black suit came into the room.

8) After ten years of severe heart disease a successful operation was made to the President.

9) My mother-in-law is getting to be unbearable.

10) They wish to make sure that he does not alter his plans.

11) I would really like to get a dialogue with my boyfriend going.

2. Переведите следующие предложения с русского языка на английский.

1) Не называй своего имени.

2) На чердаке много старых вещей.

3) Предъявите ваши документы.

4) В этом городе есть приличная гостиница?

5) Твоя сестра хороший учитель?

6) Сегодня ветрено?

7) Сколько времени тебе нужно, чтобы добраться до рынка?

8) Твое новое платье в стиральной машине.

9) Поблизости есть банкомат?

10) Скажи мне свой номер телефона.

11) Ты можешь пользоваться компьютером?

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Sth is no picnic — something is difficult and involves a lot of work.

Tie the knot — to get married.

Stand on your own two feet — to be independent and take care of yourself.

Wipe the floor with sb — to defeat someone completely.

Take a powder — to leave a place quickly to avoid getting into trouble.

Lesson 8

The Present Simple Tense or the Present Continuous Tense

Формы глагола

1 форма — V1

(present\base form)

2 форма — V2

(past form)

3 форма — V3

(past participle)

4 форма — V4 (present participle)

Правильные глаголы

to stop → stop

stop + -ed →stopped

stop + -ed → stopped

to stop → stop +
-ing → stopping

Неправильные глаголы

to go → go

go → went

go → gone

to talk → talk +
-ing → talking

Present Simple
(base form — V1)

Present Continuous
(am/are/is + V4 (V-ing))

Мы используем Present Simple

Мы используем Present Continuous

— для выражения повторяющихся действий или привычек

I use my mobile phone every day

— для выражения неизменных ситуаций

I live in a flat .

She works for an insurance company.

— для выражения общеизвестных истин

The sun rises in the East .

Matter consists of small particles.

× Water is boiling at 100 degrees.

√ Water boils at 100 degrees.

— при последовательном изложении событий, сюжета фильма, книги или изложении выводов

Our hero goes off to search for the treasure, which he eventually finds after many adventures.

— для выражения действий или состояний, которые имеют место в момент речи или в настоящий период времени

I can’t talk now. I’m studying English at the moment.

She’s working very hard nowadays.

I am using John’s mobile phone because I left mine at home.

You’re eating too fast.

× Just now I wait to do my military service.

√ Just now I’m waiting to do my military service.

— для выражения ситуаций, которые меняются в течение настоящего периода времени

The weather’s getting hotter and hotter.

— с оттенком раздражения по поводу некоторых привычек, часто с такими словами, как always, all the time.

You’re always borrowing money!

Why are you grumbling all the time?

— Когда мы используем always с Present Simple, это слово обычно означает «every time»

I always complain if the service is bad in restaurants.

— Когда мы используем always с the Present Continuous, это слово означает «все время» или «слишком часто»

You’re always complaining that waiters are rude.

— Нельзя использовать never … again с the Present Simple

× I never speak to you again.

√ I’m never speaking to you again.

C Present Continuous обычно не используются следующие глаголы:

существования — be, exist;

желания: need, want, wish

чувственного восприятия — feel, hear, notice, see, smell, sound, taste

мыслительной деятельности — forget, know, realize, understand

оценки — like, dislike, prefer, hate ,

отношения — believe, doubt, imagine, suppose, think love,

обладания — belong to, have, own, possess

√ Are you seeing what I mean?

× Do you see what I mean?

√ This juice is tasting good.

× This juice tastes good .

иногда эти глаголы все же могут использоваться в Present Continuous, но тогда их значения меняются:

This juice tastes good .

(= чувственное восприятие)

He is tasting the milk to see if it is OK. (= пробует , чтобы проверить качество )

I feel what we did was wrong. (= мнение )

I am feeling tired. (= физическая реакция )

С Present Simple используются следующие наречия частотности: always, usually, often, sometimes, now, occasionally, not often, hardly, ever, rarely, never.

С Present Continuous используются следующие обстоятельства и предлоги: from … to, while, for, now, this week, this month, still

Утвердительная форма

I live in a flat.

She lives in a flat.

He lives in a flat.

I am working very hard nowadays.

She is working very hard nowadays.

Вопросительная форма

Do you live in a flat?

Where do you live ?

Does the sun rise in the East?

Is she working very hard nowadays?

Отрицательная форма

I do not (don’t) live in a flat.

The sun does not (doesn’t ) rise on the West.

She is not (isn’t ) working very hard nowadays.

Вопросы могут быть общие , это те, которые предполагают ответ «Yes / No». Например, — Do you like this music ?Yes , I do . / No , I don t . Вопросы специальные содержат вопросительное слово в начале предложения и на них нельзя ответить односложно: How much fruit do you eat ? — I eat a lot . Вопросы, заданные к подлежащему и определению подлежащего, не меняют порядок слов: I saw him yesterday . — Who saw him yesterday ? His mother is a doctor. — Whose mother is a doctor?

Practice:

1. Заполните пропуски в формулировке следующего правила:

Утвердительная форма the Present Simple Tense образуется с помощью … . Вопросительная форма the Present Simple Tense образуется с помощью форм вспомогательного глагола … и … смыслового глагола.

Отрицательная форма the Present Simple Tense образуется с помощью форм вспомогательного глагола …, …, … смыслового глагола.

Форма вспомогательного глагола … употребляется, если подлежащее находится в 3-м лице, ед. числе.

2. Заполните пропуски правильной формой глагола, данного в скобках:

1. What … you … (think) of James Bond movies?

2. What kind of job … your wife … (do)?

3. I’m sorry, I … (feel) too tired to go out this evening.

4. We … (not travel) by train very often.

5. The film … (end) with a wedding.

6. The heroine … (prefer) to be with Paul because James … (argue; always).

7. We … always (smell) cooking when we … (pass) your house.

8. I … never (use) my mobile phone when I … (drive).

3. Исправьте ошибки в предложениях и запишите правильную форму:

Model: One of my friends is living in the USA now. lives

1. Does your mother usually goes out to work? ___________

2. My cousin work in the local hospital. _________________

3. My brother John doesn’t lives at home now. ___________

4. Do these books belonging to you? ____________________

5. I is taking my dog for a walk nearly every night. _______

4. Заполните пропуски в формулировке следующего правила:

Утвердительная форма the Present Continuous Tense образуется с помощью форм вспомогательного глагола … и … смыслового глагола.

Вопросительная форма the Present Continuous Tense образуется с помощью вспомогательного глагола … и … смыслового глагола, при этом … ставится перед подлежащим.

Отрицательная форма the Present Continuous Tense образуется с помощью форм вспомогательного глагола …, … и … смыслового глагола.

5. Заполните пропуски правильной формой глагола, данного в скобках:

1. If you … (not listen) to the radio, why … you … (not switch) it off.

2. My dad … (work) abroad and he’ll be back next month.

3. You … (enjoy) this party?

4. I … (prepare) for my report now.

5. What you … (look) for?

6. Mary … (listen) a new record in her room.

6. Прочитайте диалоги и заполните пропуски, используя слова в скобках:

1. A: How good is your English?

B: Not bad. It … (get) better slowly.

2. A: Where … (you and your family/usually spend) the holidays?

B: Oh, we … (always/go) to France.

3. A: Which … (you/prefer), doing sport or playing computer games?

B: Neither. I … (usually/listen to) music in my spare time. But my brother … (love) playing football.

4. A: … (your sister/have) any hobbies?

B: Yes, she … (play) the guitar really well. And how she … (learn) the piano.

7. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги:

1. A: Where is Mary?

2. A: Where are you?

3. A: Where are they?

B: She is in the kitchen.

B: I am at home.

B: They are in the garage.

A: What is she doing?

A: What are you doing?

B: What are they doing?

B: She is cooking.

A: I am cleaning my flat.

B: They are fixing their car.

4. A: Are you busy? 5. A: Is Tom busy?

B: Yes, I am. I am washing my hair. B: Yes he is. He is feeding his dog.

6. A: Are the kids busy? B: No, they aren’t. They are sleeping.

8. Работайте с партнером. Составьте свои диалоги, используя данные слова, по образцам из упр. 7. Драматизируйте их :

Husband/garage/wash/car Wife/kitchen/wash the dishes

Children/garden/play Sister/shop/buy a new dress

Son/hall/feed his cat Friends/restaurant/drinking coffee

Parents/busy/play cards Barbara and Franck/busy/watching TV

You/busy/wash my clothes Granny/busy/bake a cake

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Drink like a fish — to drink a lot of alcohol very often.

Bring home the bacon — to earn money / to win or do well in sports.

Keep your word — to do what you promised.

Go nuts — to behave in a crazy or excited way.

Go bananas — to start to behave in an angry, exited, or strange way.

Lesson 9

The Pronoun

Личные

Personal

I, you, he, she, it, we, you, they

Притяжательные

Possessive

My, your, his, her, its, our, your, their

Mine, yours, his, hers, its, ours, yours, theirs

Указательные

Demonstrative

It, this/these, that/those, same, such

Вопросительные

Interrogative

who (whom), whose, which, that

(в вопросительных предложениях)

Относительные

Relative

who (whom), whose, which that

(в определительных придаточных)

Союзные

Conjunctive

who (whom), whose, which, that

(в дополнительных и других придаточных предложениях)

Возвратные

Self-pronouns

myself, yourself, himself, herself, itself,

ourselves, yourselves, themselves

Взаимные

Reciprocal

each other, one another

Отрицательные

Negative

no, nobody, (no one), none, nothing

(в отрицательных предложениях)

Неопределенные

Indefinite

Some, any, no (и их производные), all, both, each, every (и его производные), other, one, much, many, (a) little, (a) few, either, neither

Формы личных местоимений

Subject Pronouns

Object Pronouns

I

you

he

she

it

we

they

me

you

him

her

it

us

them

He (she) drinks milk sometimes.

Who is it?

Give it to him (her). He likes it.

It’s me (him, her, them).

Специальный вопрос начинается с вопросительных местоимений:

what — что, какой? which — который? who — кто? whom — кого? where — где, куда? when — когда? why — почему? whose — чей? how — как? how many, how much — сколько? how long — как долго?

Структура специального вопроса : I shall do it tomorrow → When will you do it?

Различие между what и which:

What color shall we choose? — Какой мы выберем цвет (краски)? (вообще).

Which color did you like: blue or white? — Какой цвет тебе понравился: синий или белый? (конкретный выбор)

Practice:

1. Найдите в тексте местоимения и определите их тип:

My friends and I are all having trouble with our cars. My best friend Charlie is having trouble with his. The brakes don’t work. He tried to fix them by himself, but he doesn’t know anything about cars. Finally, he took the car to his mechanic. The mechanic charged him a lot of money, and the brakes still don’t work! Charlie is really annoyed. He’s having a lot of trouble with his car. And he can’t find anybody who can help him.

Ответьте на вопросы по тексту :

1. What trouble is Charlie having?

2. Why can’t Charlie fix his car?

3. Who did he take his car to? (To whom did he take his car?)

2. Заполните пропуски в тексте:

My name’s Helen. … ’m 23 years old. I’ve got a sister. … name’s Sandra. She’s an economist. She’s married and …’s got two children. … names are Jan and Rob. …’re twins. … husband’s a doctor. … works in the central hospital.

3. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги:

1. A: What does Judy do today?

B: She goes to the movies.

A: Oh. Who does she go to the movies with?

B: Nobody. She goes to the movies by herself.

2. A: What did Susan and Robert do yesterday?

B: They had a picnic.

A: Oh. Who did they have a picnic with?

B: Nobody. They had a picnic themselves.

4. Работайте с партнером. Составьте свои диалоги по образцам из упр. 3, используя данные слова. Драматизируйте их :

You / go to the beach, Mr. Brown / take a walk in the park, Mom and Dad / play cards

5. Работайте с партнером. Прочитайте диалог, обратите внимание на употребление неопределенных местоимений:

A: Armstrong Plumbing Company. Can I help you?

B: Yes. There is something wrong with my kitchen sink. Can you send a plumber to fix it as soon as possible?

A: Where do you live?

B: 13 Main Street in Centerville.

A: I can send a plumber tomorrow morning. Is that okay?

B: Not really. I’m afraid I won’t be home tomorrow morning.

A: How about tomorrow afternoon?

B: Tomorrow afternoon? What time?

A: Between one and four.

B: That’s fine. Somebody will be here then.

A: What’s your name?

B: Jane Brown.

A: And what’s the address again?

B: 13 Main Street in Centerville.

A: And the phone number?

B: 587-5110.

A: Okay. We’ll have someone there tomorrow afternoon.

B: Thank you.

6. Работайте с партнером. Составьте свой диалог, пользуясь данной моделью, попробуйте вызвать электрика ( an electrician ), механика ( a mechanic ), сантехника ( a plumber ), специалист по ремонту видеотехники ( a repair person ). Драматизируйте его :

A: … . Can I help you?

B: … Yes. There is something wrong with my … . Can you send a … to fix it as soon as possible?

A: … Where do you live?

B: … in … .

A: I can send a … tomorrow morning. Is that okay?

B: Not really. I’m afraid I won’t be home tomorrow morning.

A: How about tomorrow afternoon?

B: Tomorrow afternoon? What time?

A: Between … and … .

B: That’s fine. Somebody will be here then.

A: What’s the name?

B: … .

A: And what’s the address again?

B: … in … .

A: And the phone number?

B: … .

A: Okay. We’ll have someone there tomorrow afternoon.

B: Thank you.

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Give sb a bell — to telephone someone.

Pick up the tab (for) — to pay (for something).

Drive sb up the wall — to annoy someone a lot.

Bite off more than you can chew — to try to do more than you can.

Cut the (umbilical) cord — to stop relying on your parents for help or money.

Lesson 10

Quantitative pronouns — SOME, ANY, NO, MUCH, MANY, FEW,
A LOT OF.

many

much

a lot of

few

some

several

Много (употребляется с исчисл. сущ.)

Много (употребляется с исчисл. и неисчисл. сущ.)

Много (употребляется с неисчисл. сущ.)

Несколько (употребляется с исчисл. сущ.)

Несколько

Несколько

Утвердительные предложения

Употребление

Много

Немного

Мало

Нет совсем

с исчисляемыми

существительными

many

a lot of

a few

few

None / not any

с неисчисляемыми

существительными

much

a lot of

a little

little

Вопросительные
и отрицательные предложения

Употребление

Вопросительные

Отрицательные

с исчисляемыми

существительными

How many

not many

not any

с неисчисляемыми

существительными

How much

not much

— How much sugar have you got? — Have you got any eggs?

— Not much. — Yes. Two dozens.

Неопределенное местоимение some употребляется в утвердительных предложениях; any — в вопросительных и отрицательных предложениях; no — только в отрицательных; not any — предпочтительно в разговорной речи: I ve met some people , but I don t have any real friends . I’d like to ask you for some advice. Have you any idea what time it is? There were no tomatoes left.

Practice:

1. Заполните пропуски в предложениях местоимениями some, any, no, none, not any, one или неопределенным артиклем :

1) Have you got … relations? — No, I haven’t … .

2) Has she got … nephews or nieces? — Yes. She has… .

3) She has … sister, she has only … brother.

4) They have got … cousins in Minsk.

5) Have you got ... interesting books? — Yes. I have… .

6) I have … good friends.

2. Работайте с партнером. Прочитайте следующие диалоги:

1. A: How much juice do you want? 2. A: How many biscuits do you want?

B: Not too much. Just a little. B: Not too many. Just a few.

A: Okay. Here you are. A: Okay. Here you are.

B: Thanks. B: Thanks.

3. A: How much does a head of let

tuce cost?

B: Seventy-five cents.

A: Seventy-five cents?! That’s a lot

of money!

B: You’re right. Lettuce is very ex

pensive.

4. A: How much does a pound of

oranges cost?

B: A dollar thirty-five.

A: A dollar thirty-five?! That’s a

lot of money!

B: You are right. Oranges are

very expensive.

5. A: Excuse me. I’m looking for a bunch of bananas.

B: Sorry. There aren’t any more bananas.

A: There aren’t?

B: No, there aren’t. Sorry.

6. A: Do you want any meat today, Mrs. Smith?

B: Yes, please.

A: What do you prefer: beef or lamb?

B: Beef, please.

A: What about some steak? Here is a nice piece.

B: Give me that piece, please.

3. Работайте с партнером. Составьте диалог по образцам
упр. 2, используя собственные слова, и драматизируйте его:

4. Задайте вопросы к предложениям:

Model : How many / How much … .

1. There is a lot of paper in the box. 2. There is little money in the pocket. 3. There is much salt in the soup. 4. There are many mistakes in his report.
5. There are a lot of children in the room. 6. There are some books on the table.

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

In a big way — a lot.

Be much of a muchness — to be about the same, and not very good.

A fat lot of good — not helpful or useful in any way.

Play to the gallery — to do something for its effect on other people.

That’s / it’s news to me! — I’m surprised or annoyed because someone has not told me something sooner.

Reading and Speaking Practice

Topic 1

My World Chat: I, Me and Myself

Задание 1. Прочитайте, какую информацию о себе эти люди разместили на сайте знакомств. Скажите, с кем из этих людей вам хотелось бы познакомиться и почему.

a) Huber Marjer: I’m 28 years old and I live in south-western Sweden in an average town called Helsingborg. I love being with friends doing stuff and I’m up to most things without having to be told 3 months in advance =) I’m 184 cm tall and have a quite slender body type, but leaning towards athletic anyway. I have short dark-brown hair and blue eyes ;) I get on very well with most people and I’m not afraid of making contact with unknown people. My interests are partying, dancing, music, girls and fast sport cars (I have 2 cars myself, despite my friends keep telling me I can't drive both of them at the same time but it’s fun to change them). I am originally from New York City and since family is still there I visit them a few times a year. I am humorous, kind, caring, talkative, fit, fun loving.

b) Bruce: Let me introduce myself. My name is Bruce and I live in Rochester. I like having fun and meeting new people. I'm quite upbeat and like to smile. I'm polite with good manners. I guess you could call me a gentleman who knows how to respect a lady. I tend to be a little shy at first, until I get to know someone. I'm now writing a series of children's novels/stories for a film. They are similar to the «Harry Potter» series, except mine have much more adventure, and are also very educational. No witchcraft in mine. My child characters are Mystic Spirit Healers who travel the world as spirits, healing, and caring for orphans while having wonderful adventures, and fighting off evil forces. Also, there is no violence or death in my stories, as I think children get enough of that in real life, and on their video games.

c) Stephen: My city is Bayside which is just north of Milwaukee, Wisconsin in the United States. Milwaukee is located north of Chicago. Boating, working-out, running, biking, computer, theatre, movies, travelling are my hobbies. Recently discovered Latin Dancing. I have done extensive travelling in the past and hope to do more. This includes many of the states, (including Hawaii), Mexico, Latin America, the Caribean, England, France and even Russia and the Ukraine! For a vacation last year I spent some time in Moscow and some of the smaller cities to the south of Moscow. I'm currently learning to speak Russian. I had a lot of fun in Moscow! It's a beautiful city and the people there were friendly, and helped me with my language whenever I spoke Russian.

d) Sam Talker: I'm typified as the All American Boy: clean cut, clean living, congenial and I'm in the teaching field. I like to listen to various types of music from classical to soft music. I enjoy all things around me whether it is traveling, cultural events, or down to earth things as outdoor activities, walking, bowling, dancing, and quiet evenings.

e) Jean Pierre: My name is JP Lissage. Well, my passion is probably travel. I love to go to different places and see new things. I play around with my guitar sometimes. I am not really good at playing the guitar, but it gives me that «rock star feeling». My contact number it's 011-822-796 8772 home and my cell is 011-822-011-9671-3214 and my email is ltjeanpierre@yahoo.com. Anyone who cares can write to me!

f) Lenny: A little about me. My name is Lenny Welles. I live on a little farm. I like staying at home a lot because it is such the great place to be. But I kinda (slang — kind of ) also like to go to the beaches and play. I grew up in the mountains of Tennessee so I always return there to visit family and friends and the mountains. I like simple life. Simple pleasures are the best… I hiking, canoe, fishing, doing wood art, pottery, playing golf, gardening lots.

g) Alan: My name is Alan. I listen to lots of kinds of music, but I prefer songs from Nightwish, a Finnish music band. For my choice of movies, well, also there I'm multi-talented, or whatever the correct word should be, I watch every kind of movie.... I always go to the cinema when a new one comes out, money ain`t (uneducated form of isn't) the problem... I'm not a party animal, as Holland gives discos and other places to be, but my friends come first, and I've got a lot of those...

h) Kurt: My name is Kurt Tellerson. Some info about me: I am 34, divorced 3 years ago, independent, Physically 1.73 m, 62 kg, dark hair and brown eyes, I am perfectly healthy and have no disabilities , I have no bad habits; My occupation is Doctor in Medicine, I live in Amsterdam / Holland. The weather is terrible, no sun just rain and wind most of the time. I consider myself as being successful in life, hard working, peace loving, honest, friendly, loving, romantic, non religious, tolerant, modern, attractive, with a good sense of humor, serious when it comes to work, responsible. I don't have a very active lifestyle, but neither am I one of those home guys all day long sitting in front of the TV set, I like to go out, specially with the right company, and I like to travel and see new places (as I can find time to do that), I like tennis and lately my interest to golf is beginning to grow, I have interest in IT, cars, and lately motorcycles. I like to cook, and even more I like to enjoy a nice dish :)) Mediterranean cuisine is my favourite, specially Italian, Greek food, I don't like politics and politicians, I don't like lies, I don't like laziness, and wasting time.

I. True or False

Задание 2. Определите, какие утверждения соответствуют содержанию текста, исправьте неверные утверждения.

1. Huber enjoys mixing with people.

2. Bruce’s hobby is writing children’s books.

3. Stephen is going to visit Moscow someday because he has never been there.

4. Sam lives in Canada.

5. Jean Pierre is a rock star.

6. Lenny enjoys traveling all over the world, especially in the mountains.

7. Alan lives in Holland and enjoys parties.

8. Kurt doesn’t like to stay at home and watch TV.

II. Multiple choice

Задание 3. Ответьте на вопросы, выбрав один из предложенных вариантов ответа.

1. Why does Huber enjoy having two sport cars?

a) He wants to drive both of them at the same time.

b) He likes to change them.

c) One car is for his friends.

2. Why does Bruce call himself a gentleman?

a) He is rich.

b) He is shy.

c) He is polite and with good manners.

3. Why doesn’t Bruce want to write about death-and-violence in his stories?

a) It is not a real thing.

b) Children have too much of it in real life.

c) It is not interesting for children.

4. Why did Stephen like Moscow?

a) He had a good chance to speak Russian.

b) Russian people are very funny.

c) He had much fun there and the people were friendly.

5. Why does Jean Pierre enjoy playing the guitar?

a) He is not good at playing the guitar and wants to improve his skills.

b) He wants to feel like a rock star.

c) He wants to be a rock star.

6. What is the most important thing for Alan?

a) Friends.

b) Songs of the group «Nightwish».

c) Parties and discos.

7. What kind of lifestyle does Kurt have?

a) Relaxed

b) Not very active, but he likes sports.

c) He is lazy and wastes a lot of time.

III. Speaking practice

Задание 4: Расспросите вашего партнёра о его жизни, узнайте у него следующее:

Student A:

— his/her hobbies;

— his/her favourite TV programme and TV star;

— his/her best friend;

— what he/she does at the weekend;

— what he/she is doing at the moment;

— what activities he/she finds stressful.

Student B:

— his/her likes and dislikes;

— his/her brother/sister;

— his/her favourite music and pop star;

— what he/she usually does after work;

— where he/she goes on holiday and what he/she does there;

— what activities he/she finds relaxing.

Задание 5. Примите участие в беседе, опираясь на информацию, полученную из текста. Дополните недостающие фразы в диалоге.

1) Примите участие в беседе с Хубером:

You: Hello, my name is _______________________. What’s your name?

Huber: Huber. I am from Sweden. Where are you from?

You: I am from_______________________. Do you _______________?

Huber: Yes, I enjoy partying. My other interests are dancing, music, girls and fast sport cars. I have two of them. How many cars do you have?

You: _____________________________.

Huber: What are your interests?

You: __________________________________.

Huber: Let’s be friends. I am humorous, kind, caring, talkative, fit, fun loving. What about you?

You: ______________________________________________________.

Huber: You know what? Let’s party together.

You: ______________________________________________________.

Задание 6. Составьте похожие диалоги и инсценируйте их.

Задание 7. Заполните анкету, подчеркнув один из ответов на предложенные вопросы. Обратите внимание на пример .

Questionnaire

1. Have you been married before? Yes/No

2. My job can best be described as : Physical labor/ Administrative/Office/Teaching/

3. Tattoos : Ok, but not for me / I hate tattoos / That’s OK, I have a tattoo myself

4. If I were to vacation, my first choice would be : I don't like to travel/France/Some other country

5. My friends would describe me as : Having high energy/ Adventurous /Artistic, Friendly/Kind/ Humorous/ Intellectual/ Sensitive/Loving/ Romantic/ Serious/ Responsible/ Simple/ Conservative/ Easygoing/Flexible/Open-Minded/Eccentric/ Practical/ Quiet/ Shy/ Self Confident/ Spiritual/ Stubborn, Talkative/ Free-Spirited.

6. On my free time, I like to : Spend quality time with one or two friends/ Cooking/Barbecuing, Dining Out, Entertaining, Hanging Out with Friends/Intimate Conversations, Listening to/Playing Music, Reading/Writing, Shopping, Traveling/Weekend Trips/Adventure Travel, Camping/ Collecting/ Gardening/ Painting/Drawing, Partying, Photography, Taking Long Walks, Video Games, Wine Tasting.

7. The quality I seem to value the most in people, is : Sense of humor/ Sensitivity/Honesty/

8. My involvement in physical activity can be described as follows : Exercise sometimes/ Work out 3—4 times a week/ I tend to be lazy/ I am very active.

9. Religion is : Somewhat important/Not very important.

10. My favorite type of music is : Classic Rock/ Alternative, Blues, Dance/Electronica, Disco, Folk, Hard Rock & Metal, Latin, Modern Rock n' Roll, Pop, Easy Listening, Folk, Jazz, Opera, Rap/Hip Hop, Punk, Instrumental, Soundtracks, Acoustic.

11. My first choice in a movie would typically be : Comedy /Thriller /Old Movie/ Science Fiction/ Melodrama/Soap Opera.

12. My television viewing can be described as : A few times a week/Every day/ All the time.

13. According to my lifestyle, my job/career is : Of utmost importance/Not important at all/ Important, but not everything.

14. Financially, I come from a family that is : Average/Rich/Poor

15. I would prefer to live in/at the : City/Country

16. I am most interested in : The Arts/ Bars/ Nightclubs, Beach, Concerts, Movies, Museums, Parks, Raves/Underground Parties, Restaurants, Amusement Parks, Bookstores, Shopping Malls, Sporting Events

17. I want to have children : No/Yes

e. g. Mike

1. Have you been married before? Yes

2. My job can best be described as: Administrative/Clerical

3. Tattoos: Ok, but not for me

4. If I were to vacation, my first choice would be: Paris

5. My friends would describe me as: Having high energy

6. On my free time, I like to: Be out doing something fun

7. The quality I seem to value the most in people, is: Sensitivity

8. My involvement in physical activity can be described as follows: Work out 3—4 times a week

9. Religion is: Not important at all

10. My favorite type of music is: Classical

11. My first choice in a movie would typically be: Comedy

12. My television viewing can be described as: A couple of hours, most days

13. According to my lifestyle, my job/career is: Important, but not everything

14. Financially, I come from a family that is: Average

15. I would prefer to live in/at the: City

16. I am most interested in: The Arts

17. I want to have children: No.

Modulus 2

Lesson 11

The Adjective. Degrees of comparison

Группы прилагательных

Качественные

Qualitative

Относительные

Relative

beautiful, clean, clever, cold, fat, hot, kind, warm, old, tall, small, short, tall, big, well-known, new

есть степени сравнения

American, Russian, woolen, golden, middle, left, right, dead, weekly, daily, empty, full, medical

нет степеней сравнения

Degrees of comparison

Степень

Положительная

Positive

Сравнительная

Comparative

Превосходная

Superlative

Форма

Синтетическая

(одно-, двусложные прилагательные) -er,-est

clean

hot

happy

gay

cleaner

hott er

happi er

gayer

the cleanest

the hottest

the happiest

the gayest

Аналитическая (многосложные прилагательные)

more, most

comfortable

serious

more comfortable

more serious

the most comfortable

the most serious

Прилагательные angry, clever, common, friendly, gentle, handsome, polite, narrow, cruel, simple, pleasant могут иметь и синтетические, и аналитические формы:

simple— simpler / more simple — the simplest / the most simple

Нерегулярные степени сравнения:

good better best

bad — worse — worst

little — less — least

much/many — more — most

В предложении имя прилагательное употребляется в функциях:

1. Определения : A little cat is sitting on the window-sill.

2. Именной части составного именного сказуемого: This problem is very important .

Word building

Образуйте прилагательные-антонимы, используя префиксы с отрицательным значением, и впишите их в таблицу, переведите полученные пары слов:

Model: un- + able = unable

Un-

certain, common, happy, healthy, necessary, real, sure, true

In-

complete, direct, dependent, visible, convenient

Dis-

honest, loyal

Il-

legal, logical

Im-

mobile, polite, possible, proper

Ir-

rational, regular, responsible

Ab-

normal

Practice:

1. Соедините в пары прилагательные, противоположные по значению и переведите их:

Model: first — last: первый последний

bad short

healthy rich

high quiet

long low

noisy young

old sweet

poor ill/sick

private weak

sour good

strong public

2. Переведите предложения на английский язык, используя парные союзы as as , not so as :

Model:

Этот фильм такой же интересный , как тот . — This film as interesting as that one.

Я не такой умный , как ты . — I am not so clever as you./I am not as clever as you.

1. Английский не такой трудный, как русский. 2. Моя работа такая же важная, как твоя. 3. Квартира моих родителей такая же большая, как наша. 4. Новый дом не такой удобный, как старый. 5. Этот диван такой же дорогой, как тот.

3. Задайте вопросы к предложениям и ответьте на них, используя слова в скобках:

Model: This is a white cat. (black) — Is this cat white? No, it is black.

1. This is a good idea (bad). 2. This is a nice animal (). 3. These are small cups (big). 4. This is an expensive shop (cheap). 5. These are thick books (thin). 6. Those are fat men (slim). 7. That is a dark room (light).

4. Образуйте сравнительные степени от следующих прилагательных:

Easy, bad, much, slow, warm, cold, serious, fast, large, young, poor, high, pleasant, light.

5. Работайте с партнером. Расскажите о своем друге, отвечая на вопросы и подбирая противоположные по значению прилагательные:

Is he/she rich or ___poor___? ___He is rich ___

Is he/she tall or ___________?

Is he/she heavy or _________?

Is he/she young or _________?

Is he/she handsome or ______?

Is he/she clever or _________?

Is he/she quiet or __________?

6. Прочитайте текст и подчеркните в нем прилагательные:

Berlin ’s Best Hotels

Hotel Adlon. This super-luxurious hotel has a stunning interior. Walls and windows in the rooms have excellent sound-proofing.

Four Seasons Hotel. This hotel, one of the top three in Berlin, offers opulent interiors with magnificent flower arrangements and impeccable service.

Berlin Hilton. Its nearness to the Gendarmenmarkt and the amazing choice of restaurants distinguish this hotel. Some of the rooms have gorgeous views.

7. Соедините прилагательные с их определениями:

1) stunning a) very light

2) impeccable b) extremely attractive

3) gorgeous c) highly decorated

4) bright d) very impressive and exciting

5) luxurious e) perfect

6) opulent f) attractive and nice

7) charming g) extremely comfortable.

8. Прочитайте текст и опишите членов семьи Simpson.

Springfield of the Simpson

Have you ever seen «The Simpsons»? Let’s stop laughing and think, isn’t this wonderful cartoon the greatest satire on humanity after Gulliver’s Travels ?

The action takes place in a small American town — Springfield. The residents of the town are mostly fat and stupid — stereotyping an American. The Springfield authorities and police consist of people like Homer. The heads of factories are nasty and crazy like Montgomery Burns.

The Simpsons are a typical American family. It is the American dream, the Simpsons have a house, a car and pets. The family consists of seven people: Homer, Marge, Bart, Lisa, Maggy, a dog called Little Helper of Santa Claus, and a cat.

Homer Simpson is the brightest of the Americans. He is fat, bald and very stupid. He works at the Burns Springfield Nuclear Power Station. He is a heavy beer-drinker. Homer spends his spare time watching TV on a sofa at home, or in Moe’s Bar; but always with a bottle of beer.

Marge Simpson is Homer’s wife. Of course, she is not as stupid as her husband. She is thin and has a large blue coiffure on her head.

Bart Simpson is Homer’s son. He is at school. Bart tries to show that he is cool and clever, but he isn’t any cleverer than his father.

Lisa Simpson, Homer’s daughter, is very clever. She is at school too. She is the only hope of Springfield but nobody knows it.

Many adventures take place in the cartoon. It gives us an opportunity to see the good and the bad sides of the Simpsons’ characters. So we can see that «The Simpsons» isn’t only a simple cartoon comedy, it’s a parody on the real life of the Americans. It has parallels with real life, and shows American character. That’s why the cartoon is so popular and funny (English. № 14. 2003. P. 13).

Прочитайте и запомните следующие идиомы:

Spick and span — extremely clean and tidy.

Crazy like a fox — seeming crazy but really intelligent.

Full of beans — having a lot of energy.

Broad in the beam — having large hips.

Be a drag — to be boring or difficult.

Lesson 12

The Present Perfect Tense or the Past Simple Tense

Past Simple (V2 + (-ed))

Present Perfect (have/has + V3 (-ed))

Мы используем Past Simple

Мы используем Present Perfect

— для выражения постоянных или повторяющихся действий в прошлом, а также прошлых привычек или состояний

Long ago, they built most houses out of wood.

He always caught the same train.

— с указанием на период времени, который уже закончился

I read the newspaper this morning ( утро уже закончилось ).

— если действие уже совершилось в прошлом, с такими обстоятельствами времени, как a year ago, last Sunday, last week, yesterday, etc.

Watson and Crick identified the structure of DNA in 1953 .

— для выражения действий или состояний в прошлом, результат которых связан с настоящим моментом, когда результат действия или состояния очевиден в момент речи

They have bought a new house (они могут прямо сейчас идти и жить в нем)

It’s just started to rain ( дождь начался и можно промокнуть )

You have spilt the coffee all over my trousers — look!

They ve polluted the river (как результат, рыба погибла).

— для обозначения действия, которое началось в прошлом и продолжается до настоящего момента или закончилось к настоящему моменту*

I have lived in Balashov all my life.

— для повторяющихся действий в прошлом, с такими обстоятельствами времени, как often , rarely , seldom

He’s often been to France.

— с периодом времени, который еще не истек

We’ve built 20 new schools this year ( год еще не кончился ).

He has done a lot in his short life ( он еще жив и молод )

— для выражения действий с такими словами, как already, before, ever, never, often, recently, still, yet, etc. Часто для выражения фактов, связанных с жизненным опытом.

Rain has already ruined the tomato crops.

Have you ever seen a UFO?

They haven’t sent an astronaut to Mars yet.

I have never been to the USA.

Have you ever been to London?

Выбор между Present Perfect и Past Simple зависит от того, связано ли действие, свершившееся в прошлом, с настоящим моментом или нет:

She often took the bus (Она часто ездила на автобусе, но не делает этого больше).

She has often taken the bus (Она часто ездила на автобусе и может сделать это снова).

Present Perfect не употребляется с обозначениями истекшего периода времени: yesterday , a minute ago , last