Тесты по учебной дисциплине иностранный язык (английский) для студентов - 2020 год

 

  Главная      Тесты

 

     поиск по сайту           правообладателям           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тесты по учебной дисциплине иностранный язык (английский) для студентов - 2020 год

 

 

 

 

 

 

ФЕДЕРАЛЬНОЕ АГЕНТСТВО ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНОГО ТРАНСПОРТА

МИИТ

ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫЙ ТЕХНИКУМ – филиал федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего профессионального образования « государственный университет путей сообщения»

                                                                                                        

 

 

ТЕСТОВЫЕ МАТЕРИАЛЫ

По учебной дисциплине иностранный язык (английский)

2 курс 1 семестр

Специальности:

23.02.06 «Техническая эксплуатация подвижного состава железных дорог»

 

 

 

 

Задание 1. Из предложенных вариантов выберите единственный.

Environmental protection is

1.      serious measures

2.      progress

3.      international organization

4.      universal concern

Задание 2. Из предложенных вариантов выберите единственно правильный.

Mary and John …… to the parties at the Student Union every Friday.

1.      used to go

2.      use to go

3.      are used to go

4.      were used to go

There was no point …… whether any more surveys should be applied for the future market of the product, which recorded a steady rise.

1.      to hesitate

2.      hesitating

3.      of hesitating

4.      in hesitating

5.      for hesitating

 

Задание 3.  Заполнитепропуски

He clearly remembers …..by the window ……. The people outside ushing to their office.

1.      having stood / watching

2.      standing / to watch

3.      to stand / having watched

4.      stand / watch

5.      to have stood / to watch

Mary regrets ….. Sarah …..her homework. Now she is worried that she will get quite a low grade in today’s quiz.

1.      persuaded / to do

2.      having persuaded / doing

3.      being persuaded / to do

4.      to persuade / doing

5.      persuading / to do

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВЫЕ МАТЕРИАЛЫ

По учебной дисциплине иностранный язык (английский)

2 курс 1 семестр

Специальности:

27.02.03 «Автоматика и телемеханика на транспорте  (железнодорожном транспорте)»

09.02.02 «Компьютерные сети»

 

 

 

 

 

 

 

 

Задание 1. Из предложенных вариантов выберите единственный.

Environmental protection is

a.       serious measures

b.      progress

c.       international organization

d.      universal concern

Задание 2. Из предложенных вариантов выберите единственно правильный.

1.There was no point …… whether any more surveys should be applied for the future market of the product, which recorded a steady rise.

a)      to hesitate

b)      hesitating

c)      of hesitating

d)      in hesitating

e)      for hesitating

 

Задание 3. Заполните пропуски

1.Mary regrets ….. Sarah …..her homework. Now she is worried that she will get quite a low grade in today’s quiz.

a)      persuaded / to do

b)      having persuaded / doing

c)      being persuaded / to do

d)      to persuade / doing

e)      persuading / to do

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВЫЕ МАТЕРИАЛЫ

По учебной дисциплине иностранный язык (английский)

2 курс 1 семестр

Специальности:

09.02.02 «Компьютерные сети»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задание 1. Из предложенных вариантов выберите единственный.

Environmental protection is

1.      serious measures

2.      progress

3.      international organization

4.      universal concern

Задание 2. Из предложенных вариантов выберите единственно правильный.

1.There was no point …… whether any more surveys should be applied for the future market of the product, which recorded a steady rise.

1.      to hesitate

2.      hesitating

3.      of hesitating

4.      in hesitating

5.      for hesitating

 

Задание 3. Заполните пропуски

1.Mary regrets ….. Sarah …..her homework. Now she is worried that she will get quite a low grade in today’s quiz.

1.      persuaded / to do

2.      having persuaded / doing

3.      being persuaded / to do

4.      to persuade / doing

5.      persuading / to do

 

 

 

ЗАДАНИЯ ДЛЯ ПРОВЕДЕНИЯ

АДМИНИСТРАТИВНОЙ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

ЗА II СЕМЕСТР УЧЕБНОГО ГОДА                                                                                                  

по дисциплине

_______________________________________________________________________

 

для студентов I курса

специальностей

23.02.06 «Техническая эксплуатация подвижного состава железных дорог»

23.02.01 «Организация перевозок и управление на транспорте (по видам)»

11.02.06 «Техническая эксплуатация транспортного радиоэлектронного оборудования (по видам транспорта)»

27.02.03 «Автоматика и телемеханика на транспорте  (железнодорожном транспорте)»

09.02.02 «Компьютерные сети»

 

Составил преподаватель____________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

РАЗДЕЛ 3.

Методы текущего контроля выбираются преподавателем исходя из специфики учебной дисциплины, сформированных профессиональных и общих компетенций. Преподаватель обеспечивает разработку и формирование блока заданий, используемых для проведения текущего контроля качества обучения.

Тест позволяет проверить уровень овладения знаниям, умениями, навыками.

Тестирование предусматривает задания: закрытого и открытого типа, задания на ранжирование, ситуативные задания, задания на соответствие.

 

Задания административного контрольного среза по текущим знаниям контролируют следующие знания и умения.

 

Грамматический материал:

 

Знать:

Инфинитивные обороты. Активный залог. Пассивный залог. Прямое дополнение. Косвенное дополнение.

Уметь:

Использовать тематический лексический материал. Активизировать грамматический материал. Распознавать грамматический материал.

Использовать потенциальный словарь. Использовать оценочную лексику.

Выполнять комплексные задания.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 3.1

Задание 1. Укажите имена прилагательные, дынные в сравнительной степени сравнения.

  1. good

  2. best

  3. hotter

  4. late

  5. farther

Задание2.Выделите имена прилагательные в превосходной степени сравнения.

  1. eldest

  2. near

  3. further

  4. most tired

  5. last

Задание 3.Образуйте сравнительную и превосходную степени сравнения прилагательных.

  1. small                                              1____________

  2. bad                                                 2____________

  3. personal                                         3____________

Задание 4. Переведите предложения на русский язык, учитывая особенности перевода сравнительных конструкций:

«as………..as», «not so….. as.»

  1. The second text is as difficult as the first one.

  2. This power-station equipmeut is not so new as that one.

1    ____________________________________________

2    ____________________________________________

Задание 5.Образуйте степени сравнения прилагательных:

1)      Many                           

2)small

Задание 6. Прочтите и устно переведите текст.

 

Education

  All children and young people between the ages of 4 or 5 and 16 must receive full-time education. About a half of three- and four-year old children receive nursery education. Some 9 million children attend 34,800 state and private schools. About 93 percent receive free education from public funds

and the rest attend private fee-paying schools.

  The average pupil-teacher ratio for schools is about 17 to 1. There are over 500,000 teachers in British schools. Teacher training courses involve experience in the classroom as well as academic work. Boys and girls are taught together in most schools. In England and Wales non-selective comprehensive education caters for children of all abilities. There are also a few schools specializing on science and technology. Nearly all pupils in Scotland attend non-selective schools. Secondary schools in Northern Ireland are largely selective.

 

Задание 7.Определите содержание первого абзаца текста.

 

Задание 8. Задайте три вопроса к предложению.

1)There are also a few schools specializing on science and technology.

 

 

 

Тема 3.2

Вариант 1.

Задание 1. Заполните пропуски:

a. do     b. does     c. did     d. is     e. are     f. was  

1. How long _____ it take them to lift water out of wells years ago?

2. What _____ the way to get water now?

3. Whet _____ they do to lift water out of wells now?

4. _____ the pump make it easier to get water where they want?

5. Why _____ the rivers have very little water left?

 

Задание 2. Вставьте в пропуски подходящий вспомогательный глагол:

A. do     B. did     C. are     D. have

1. _____ you disappointed with you exam results?

2. _____ you been abroad? _____ you enjoy it?

3. I _____ known Jane for three years, but I _____ not know what she’s thinking.

4. They _____ a lot of crying last night.

5. You _____ always making mistakes.

 

Задание 3.Заполните таблицу.

I am

You are

He is

She is

It is

We are

You are

They are

 

 

 

Задание 4. Прочтите и устно переведите текст.

Text "Сanada"

Canada is an independent federative, stete consisting of ten provinces and two territories a member of the English Common Wealth headed by the Queen of Great Britain.  Population is 25. 000. 000.  Capital - Ottawa. The Capital situated on the bank of the Ottawa River. It only started to the bank of the Ottawa River. Canada's largest cities are: Toronto, Montreal, Vancoover. Toronto is a port on lakeOntario. It is also the leading industrial, centre of the country. Vancoover is the largest port and the centre of Canadian trade. English and French are bouth official languages: 60% persent speaks English. 27%persent speaks French.

 

Задание 5. Вставьте недостающие слова в предложения.

Canada is ___________________, state consisting of ____________________a _________________________ of Great Britain.

Capital - ________.

 

Задание 6. Ответьте на вопрос. Сколько частей Канады вы знаете?

Задание 7. Перечислите языки, на которых говорят в Канаде.

Задание 8. Охарактеризуйте, кратко содержание текста.

 

Вариант 2.

Text "Сanada"

I. Canada is an independent federative, stete consisting of ten provinces and two territories a member of the English Common Wealth headed by the Queen of Great Britain.  Population is 25. 000. 000.  Capital - Ottawa. The Capital situated on the bank of the Ottawa River. It only started to the bank of the Ottawa River. It only started to look like a town in 1827 and in 1857 Queen Victoria chose Ottawa as a capital city. It is a city of bridges. Four bridges serve automobile and railway traffic between Ottawa and Hull. Canada's largest cities are:Toronto, Montreal, Vancoover. Toronto is a port on lakeOntario. It is also the leading industrial, centre of the country. Montreal is a large, port and it is also one of the leading banks and corporations city greenery than any other Canadian city. Vancoover is a garden city. It has more greenery than any  other Canadian city. Vancoover is the largest port and the centre of Canadian trade. English and French are bouth official languages: 60% persent speaks English. 27%persent speaks French.

 

II. The greater part of Canada lies between the some parallels as the Russia. Like Siberia, Canada is rich in forests, minerals and animals. Canada is one of the most highly developed capitalist countries in the world. About 2persent of Canada is still covered by ice. Modern Canada originated as a country of immigrants. The Europens appeared on Canadian soil between the 15-th and the 16-th centuries. John Cabot discovered the Island in 1497. Many settlements of Spanish, English and French fishermen began to the coasts of Newfoundland. In 1583 Newfoundland was proclaimed in British possession. In early period in Canada was struggle France played the main role in the early colonization of Canada.III. In 1763 after the seven yearswar the whole of Canada fell into the hands of Britain. After the war of American independence about 400.000 English colonists crossed the frontier into Canada. There were two parts of Canada, Upper Canada English - speaking and, Lower Canada French - speaking.The years passed and a steam of immigrants entered Canada from Britain. So, the English - speaking settlers became the majority. The English and French settlers were dissatisfied with the self - goverment. At lest in 1867 a federation was formed out the four provinces: Nova Scotia,  New Brunswick, Ontario, Quebec. So, the modern state of Canada was established. Then new provinces joined Canada. When Newfoundland joined the federation in 1949. Canada attained it'spresentday form. each province has it's own government and it's own parliament.

 

Задание 1. Переведите первый абзац текста.

 

 

Задание 2. Вставьте недостающие слова в предложения.

Canada is ___________________, state consisting of ____________________a _________________________ of Great Britain.

Capital - ________.

        The lCapita situated on the bank of the Ottawa River. It only started to the bank of the Ottawa River. It only started to look like a town in 1827 and in 1857 Queen Victoria chose Ottawa as a capital city. It is a city of bridges. Four bridges serve automobile and railway traffic between Ottawa and Hull. Canada's largest cities are:Toronto, Montreal, Vancoover. Toronto is a port on lake Ontario. It is also the leading industrial, centre of the country.

         Montreal is a large, port and it is also one of the leading banks and corporations city greenery than any other Canadian city.

         __________ is a garden city. It has more greenery than any  other Canadian city.

         __________ is the largest port and the centre of Canadian trade.

         English and French are bouth official languages: 60% persent speaks English.

27%persent speaks French. The rest speaks other languages.

Задание 3.Назовите части Канады.

Задание 4. Перечислите провинции.

Задание 5. Охарактеризуйте, кратко содержание второго абзаца.

Задание 6. Заполнитепропуски:

a. do     b. does     c. did     d. is     e. are     f. was  

1. How long _____ it take them to lift water out of wells years ago?

2. What _____ the way to get water now?

3. Whet _____ they do to lift water out of wells now?

4. _____ the pump make it easier to get water where they want?

5. Why _____ the rivers have very little water left?

 

 

 

 

 

 

 

Задание 7. Вставьте в пропуски подходящий вспомогательный глагол:

A. do     B. did     C. are     D. have

1. _____ you disappointed with you exam results?

2. _____ you been abroad? _____ you enjoy it?

3. I _____ known Jane for three years, but I _____ not know what she’s thinking.

4. They _____ a lot of crying last night.

5. You _____ always making mistakes.

 

Задание8.Заполните таблицу.

Interrogative

I am

You are

He is

She is

It is

We are

You are

They are

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РАЗДЕЛ 4.

 

Задания административного контрольного среза по текущим знаниям контролируют следующие знания и умения.

 

Грамматический материал:

 

Знать:

Инфинитивные обороты. Активный залог. Пассивный залог. Прямое дополнение. Косвенное дополнение.

Уметь:

Использовать тематический лексический материал. Активизировать грамматический материал. Распознавать грамматический материал.

Использовать потенциальный словарь. Использовать оценочную лексику.

Выполнять комплексные задания.

 

 

 

 

 

ЗАДАНИЯ ДЛЯ ПРОВЕДЕНИЯ

АДМИНИСТРАТИВНОГО КОНТРОЛЬНОГО СРЕЗА

ПО ТЕКУЩИМ ЗНАНИЯМ                                                                                                       

II семестр

 

Для студентов II курса

специальностей

23.02.01 «Организация перевозок и управление на транспорте (по видам)»

11.02.06 «Техническая эксплуатация транспортного радиоэлектронного оборудования (по видам транспорта)»

27.02.03 «Автоматика и телемеханика на транспорте  (железнодорожном транспорте)»

09.02.02 «Компьютерные сети»

Дисциплина: Иностранный язык (Английский)

Преподаватель:

 

  

 

 

 

Методы текущего контроля выбираются преподавателем исходя из специфики учебной дисциплины, сформированных профессиональных и общих компетенций. Преподаватель обеспечивает разработку и формирование блока заданий, используемых для проведения текущего контроля качества обучения.

Тест позволяет проверить уровень овладения знаниям, умениями, навыками.

Тестирование предусматривает задания: закрытого и открытого типа, задания на ранжирование, ситуативные задания, задания на соответствие.

 

Задания административного контрольного среза по текущим знаниям контролируют следующие знания и умения.

 

Грамматический материал:

 

Знать:

Инфинитивные обороты. Активный залог. Пассивный залог. Прямое дополнение. Косвенное дополнение.

Уметь:

Использовать тематический лексический материал. Активизировать грамматический материал. Распознавать грамматический материал.

Использовать потенциальный словарь. Использовать оценочную лексику.

Выполнять комплексные задания.

 

 

 

 

 

 

Вариант 1

 

Задание 1. Прочтите и устно переведите текст.

 

Canada

 

 The greater part of Canada lies between the some parallels as the Russia. Like Siberia, Canada is rich in forests, minerals and animals. Canada is one of the most highly developed capitalist countries in the world. About 2persent of Canada is still covered by ice. Modern Canada originated as a country of immigrants. The Europeans appeared on Canadian soil between the 15-th and the 16-th centuries. John Cabot discovered the Island in 1497. Many settlements of Spanish, English and French fishermen began to the coasts of Newfoundland. In 1583 Newfoundland was proclaimed in British possession. In early period in Canada was struggle France played the main role in the early colonization of Canada.

 

Задание 2. Вставьте недостающие слова в предложения.

After the war__________________________________ English _________________________Canada.

 

Задание 3. Ответе на вопрос.

 

Where is Canada situated?

Задание 4. Закончите предложение.

 

The Europeans appeared on Canadian soil

 

Задание 5.Образуйте сравнительную и превосходную степени сравнения прилагательных.

  1. small                                              1____________

  2. bad                                                 2____________

  3. personal                                         3____________

 

Задание 6. Переведите предложения на русский язык, учитывая особенности перевода сравнительных конструкций:

«as………..as», «not so….. as.»

 

  1. The second text is as difficult as the first one.

  2. This power-station equipment is not so new as that one.

1    ____________________________________________

2    ____________________________________________

 

Задание 7.Образуйте степени сравнения прилагательных:

1. many                           

2. small

 

 

Задание 8. Заполните таблицу.

 

Отрицательная форма

He is

She is

It is

 

Вариант 2

Задание 1. Прочтите и устно переведите текст.

Canada

Canada is an independent federative, stete consisting of ten provinces and two territories a member of the English Common Wealth headed by the Queen of Great Britain.  Population is 25. 000. 000.  Capital - Ottawa. The Capital situated on the bank of the Ottawa River. It only started to the bank of the Ottawa River. It only started to look like a town in 1827 and in 1857 Queen Victoria chose Ottawa as a capital city. It is a city of bridges. Four bridges serve automobile and railway traffic between Ottawa and Hull. Canada's largest cities are:Toronto, Montreal, Vancoover. Toronto is a port on lakeOntario. It is also the leading industrial, centre of the country. Montreal is a large, port and it is also one of the leading banks and corporations city greenery than any other Canadian city. Vancoover is a garden city. It has more greenery than any  other Canadian city. Vancoover is the largest port and the centre of Canadian trade. English and French are bouth official languages: 60% persent speaks English. 27%persent speaks French

Задание 2. Вставьте недостающие слова в предложения.

Canada is ___________________, state consisting of ____________________a _________________________ of Great Britain.

 

Задание 3. Перечислите языки, на которых говорят в Канаде.

 

Задание 4. Охарактеризуйте, кратко содержание текста.

 

Задание 5. Заполните пропуски:

 

a. do     b. does     c. did     d. is     e. are     f. was  

1. How long _____ it take them to lift water out of wells years ago?

2. What _____ the way to get water now?

3. Whet _____ they do to lift water out of wells now?

 

Задание 6. Вставьте в пропуски подходящий вспомогательный глагол:

 

A. do     B. did     C. are     D. have

1. _____ you disappointed with you exam results?

2. _____ you been abroad? _____ you enjoy it?

3. I _____ known Jane for three years, but I _____ not know what she’s thinking.

 

Задание 7. Укажите номера предложений данных в страдательном залоге.

 

  1. The house was built in the city.

  2. Don’t forget the magic word “please”.

  3. The texts were written by the students.

 

Задание 8.Заполните таблицу.

 

Отрицательная форма

 

I am

You are

We are

You are

They are

 

.Вариант 3.

 

Задание 1. Прочтите и устно переведите текст.

Canada

Canada is an independent federative, state consisting of ten provinces and two territories a member of the English Common Wealth headed by the Queen of Great Britain.  Population is 25. 000. 000.  Capital - Ottawa. The Capital situated on the bank of the Ottawa River. It only started to the bank of the Ottawa River. It only started to look like a town in 1827 and in 1857 Queen Victoria chose Ottawa as a capital city. It is a city of bridges. Four bridges serve automobile and railway traffic between Ottawa and Hull. Canada's largest cities are: Toronto, Montreal, Vancouver. Toronto is a port on lake Ontario. It is also the leading industrial, centre of the country. Montreal is a large, port and it is also one of the leading banks and corporations city greenery than any other Canadian city. Vancouver is a garden city. It has more greenery than any  other Canadian city. Vancouver is the largest port and the centre of Canadian trade. English and French are bouth official languages: 60% present speaks English. 27%persent speaks French.

 

Задание 2. Вставьте недостающие слова в предложения.

Canada is ___________________, state consisting of ____________________a _________________________ of Great Britain.

Capital - ________.

 

Задание 3. Ответьте на вопрос. Сколько частей Канады вы знаете?

 

Задание 4. Заполните пропуски:

a. do     b. does     c. did     d. is     e. are     f. was  

1. Whet _____ they do to lift water out of wells now?

2. _____ the pump make it easier to get water where they want?

3. Why _____ the rivers have very little water left?

 

Задание 5. Вставьте в пропуски подходящий вспомогательный глагол:

A. do     B. did     C. are     D. have

1. I _____ known Jane for three years, but I _____ not know what she’s thinking.

2. They _____ a lot of crying last night.

3. You _____ always making mistakes.

 

Задание 6. Вставьте в предложения недостающие предлоги. Выделите

страдательную конструкцию.

  1. The novel was written _______ Driser.

  2. The roads are laid _______ new machines.

  3. The factory is managed _________ two brothers.

 

Задание 7. Задайте три вопроса к предложению.

There are also a few schools specializing on science and technology.

 

Задание 8.Заполните таблицу.

Вопросительная форма

I am

You are

We are

You are

They are

 

 

Вариант 4.

Задание 1. Прочтите и устно переведите текст.

Canada

 The greater part of Canada lies between the some parallels as the Russia. Like Siberia, Canada is rich in forests, minerals and animals. Canada is one of the most highly developed capitalist countries in the world. About 2persent of Canada is still covered by ice. Modern Canada originated as a country of immigrants. The Europeans appeared on Canadian soil between the 15-th and the 16-th centuries. John Cabot discovered the Island in 1497. Many settlements of Spanish, English and French fishermen began to the coasts of Newfoundland. In 1583 Newfoundland was proclaimed in British possession. In early period in Canada was struggle France played the main role in the early colonization of Canada.

 

Задание 2. Задайте разделительный вопрос к предложению.

Canada is one of the most highly developed capitalist countries in the world.

 

Задание 3. Закончите предложение.

Canada is rich in…….

 

Задание 4.  Ответьте на вопрос.

 

When did Europeans appear on Canadian soil?

 

Задание 5. Выделите имена прилагательные в превосходной степени сравнения.

  1. eldest

  2. near

  3. further

  4.  

Задание 6. Укажите имена прилагательные, дынные в сравнительной степени сравнения.

  1. good

  2. best

  3. hotter

 

Задание 7. Укажите номера предложений данных в страдательном залоге.

  1. The letter will not be written.

  2. Always be polite.

  3. I am not asked at lessons every day.

  4. Was the work done in time?

 

 

Задание 8. Заполните таблицу

Вопросительная форма

He is

She is

It is

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. В среднеанглийском число глаголов с чередованием (сильных глаголов) по сравнению с древнеанглийским:

-возросло

-уменьшилось

-осталось неизменным

 

 

2.Как изменилась в среднеанглийском форма прош. вр. глагола writan - wrāt?

-wrōte

-wrot

-wræt

-wreat

 

 

3.Какие процессы стали основной причиной изменений в системе сильных глаголов в среднеанглийском?

-фиксация порядка слов

-появление аналитических форм глагола

-качественные изменения в системе гласных звуков

-изменения в системе согласных звуков

-заимствования из скандинавского и французского языков

 

 

 

4.Как изменилась форма инфинитива древнеанглийского сильного глагола draʒan (тянуть) в среднеанглийском?

-dragen

-drag

-drawen

-drewen

 

 

5.В среднеанглийском число слабых глаголов по сравнению с древнеанглийским:

-возросло

-уменьшилось

-осталось неизменным

 

 

6.Сколько классов слабых глаголов сохранилось в среднеанглийском?

-4 класса

-3 класса

-2 класса

-1 класс

-ничто из перечисленного

 

 

7.Как изменилась в среднеанглийском форма прош. вр. д-а глагола sellan (продавать) - sealde (продал)?

-salde [a]

-sielde

-solde [o]

-solde [o:]

 

 

8.Какое окончание в среднеанглийском было у форм настоящего времени 3 лица ед. ч.?

--en

--es

--eth

--ath

 

 

9.В каких среднеанглийских диалектах впервые появилась форма 3-го лица единственного числа настоящего времени -es?

-северных

-центральных

-южных

 

 

10.Из перечисленных британских топонимах выберите топоним скандинавского происхождения.

-Stratford-upon-Avon

-London

-Whitby

-Oxford

-Leicester

 

 

 

11.Распределите лексемы по их происхождению на две группы: германские, скандинавские заимствования.

 

Германская лексема

Скандинавское заимствование

shirt

 

 

skirt

 

 

screech

 

 

heaven

 

 

sky

 

 

sick

 

 

scatter

 

 

shatter

 

 

skin

 

 

ill

 

 

hide (кожа)

 

 

shriek

 

 

frighten

 

 

scare

 

 

 

 

 

12.Какие служебные слова были заимствованы из скандинавского?

-личное местоимение 1 лица ед.ч. I

-личное местоимение 3 л. мн.ч. they

-предлог about

-предлог till

 

 

13.Запишите англосаксонский синоним заимствованному из скандинавского глаголу die.

 

 

 

14.Слова каких тематических групп были заимствованы из французского?

-искусство

-названия частей тела

-числительные

-продукты питания

-государственное управление

-термины родства

-колоронимы

-военное дело

-названия времени суток

-судопроизводство

 

 

 

15.Распределите лексемы по их происхождению на две группы: германские, французские заимствования.

 

Германская лексема

Французское заимствование

commence

 

 

life

 

 

die

 

 

wish

 

 

desire

 

 

demand

 

 

answer

 

 

glee

 

 

begin

 

 

language

 

 

joy

 

 

tongue

 

 

shut

 

 

close

 

 

 

 

 

16.Из перечисленных пар этимологических дублетов в современном английском языке выберите латино-французские.

-catch - chase

-skirt - shirt

-ill - sick

-inch - ounce

-choose - choice

-fraternity - brotherhood

 

 

17.Запишите заимствованный из французского синоним англосаксонскому слову room.

 

 

 

18.Из перечисленных современных английских слов выберите германо-романские гибриды (три лексемы).

-foolish

-receive

-understand

-peaceful

-unbreakable

-undertake

 

 

19.Какой семантический процесс описывает изменение значения слова knight, в древнеанглийском означавшего "мальчик, слуга"?

-пейоризация

-генерализация

-мелиорация

-конкретизация

 

 

 

20.Какой семантический процесс описывает изменение значения слова meat, в древнеанглийском означавшего "еда"?

-пейоризация

-генерализация

-мелиорация

-конкретизация

 

 

 

 

 

 

 

////////////////////////////